Ριζικές αλλαγές επέρχονται στη διοίκηση και λειτουργία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η νομοθετική ρύθμιση για την ενίσχυση της κυβερνησιμότητας των ΟΤΑ, που θα κατατεθεί στη Βουλή και θα ψηφιστεί εντός των ημερών από τη Βουλή στο πλαίσιο νομοσχεδίου με ρυθμίσεις διαφόρων υπουργείων. Η πρώτη κομβική αλλαγή αφορά στη θέσπιση δυνατότητας σύμπραξης δημοτικών και περιφερειακών παρατάξεων (στις οποίες συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη του δημάρχου ή περιφερειάρχη), οι οποίες λογίζονται ως ενιαία παράταξη για τη λειτουργία των οργάνων των ΟΤΑ, διατηρώντας ταυτόχρονα την αυτοτέλεια κάθε μιας από αυτές. Με τον τρόπο αυτό, όπως διατυπώνεται στη σχετική διάταξη της ρύθμισης, ενθαρρύνεται η συνεργασία τους κατά τρόπο αντίστοιχο με την κοινοβουλευτική διαδικασία (σχηματισμός συμμαχικών κυβερνήσεων). Ουσιαστικά, νέοι δήμαρχοι και νέοι περιφερειάρχες, τους οποίους ο λαός, οι ψηφοφόροι δεν έδωσαν ισχυρή εντολή διακυβέρνησης αλλά ποσοστά μειοψηφίας, μπορούν πλέον να ηγηθούν υπερ-παρατάξεων, με πανίσχυρη δύναμη εδρών μέσα στο Δημοτικό ή Περιφερειακό αντίστοιχα Συμβούλιο. Η σύμπραξη και η δημιουργία μιας νέας υπερ-παράταξης μπορεί να γίνει πριν καν τις δημαιρεσίες! Προτού καν δηλαδή εκλεγούν και σχηματιστούν τα νέα προεδρεία στα Δημοτικά ή Περιφερειακά Συμβούλια, με ευθύνη του πρώτου σε σταυρούς συμβούλου της παράταξης του δημάρχου! Δεύτερη κομβική αλλαγή είναι ότι επιβάλλεται η εξασφάλιση πλειοψηφίας του δημάρχου και του περιφερειάρχη στις επιτροπές (Οικονομική Επιτροπή και Επιτροπή Ποιότητας Ζωής στους Δήμους, Οικονομική Επιτροπή και λοιπές επιτροπές στις Περιφέρειες). Με τον τρόπο αυτόν o δήμαρχος και ο περιφερειάρχης θα μπορούν να εφαρμόσουν το πρόγραμμα για το οποίο εκλέχθηκαν. Ομοίως θεσπίζεται η υποχρεωτική εξασφάλιση πλειοψηφίας του δημάρχου και του περιφερειάρχη σε όλα τα νομικά πρόσωπα που έχει ο ΟΤΑ (ΝΠΔΔ, δημοτικά ιδρύματα, ΝΠΙΔ, Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, ΔΕΥΑ), ώστε να υπάρχει πλήρης ευθυγράμμιση της πολιτικής του δημάρχου με τα Νομικά Πρόσωπα των ΟΤΑ. Στα πλαίσια ενίσχυσης της κυβερνησιμότητας των ΟΤΑ, ορίζεται συγκεκριμένα ότι η πλειοψηφία των μελών της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής ανήκει στον συνδυασμό με τον οποίο εξελέξη ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης, και εισάγεται νέα αναλογική διαδικασία εκλογής των μελών. Αν με βάση τα αποτελέσματα των εκλογών η παράταξη νέου δημάρχου π.χ. δεν επιτυγχάνει να έχει πλειοψηφία στην Οικονομική Επιτροπή ή στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, τότε υποχρεωτικά αφαιρούνται μέλη από παρατάξεις της αντιπολίτευσης, για να εξασφαλίσει την πλειοψηφία η παράταξη του δημάρχου. Ακόμα, με τη ρύθμιση που θα ψηφιστεί προσεχώς από τη Βουλή, αρμοδιότητες του Δημοτικού ή Περιφερειακού Συμβουλίου αντίστοιχα εκχωρούνται στις επιτροπές.Το σκεπτικό του ΥΠ.ΕΣ. είναι να αποσυμφορηθεί η λειτουργία των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων. Η εξέλιξη όμως κάλλιστα μπορεί να εκληφθεί ως ευθεία παράκαμψη ή υποβάθμιση του ρόλου των κορυφαίων θεσμικών οργάνων των ΟΤΑ, που είναι τα συμβούλια...