Είναι παράδοση αρχαιοελληνική, απαντούν διάφορα πολιτιστικά σωματεία
Κληρικοί, πιστοί και θρησκευτικά σωματεία σ' ολόκληρη την Ελλάδα αντιδρούν στα καρναβάλια. Διάφορα πολιτιστικά σωματεία τους απαντούν ότι είναι παράδοση αρχαιοελληνική! Χαρακτηριστικές είναι οι περιπτώσεις των Μητροπολιτών Φλώρινας Θεόκλητου και Κόνιτσας Ανδρέα, που προτρέπουν τους πιστούς να μην πάρουν μέρος στις καρναβαλικές εκδηλώσεις και τις...απαγορεύουν. Συγκεκριμένα ο Μητροπολίτης Φλώρινας Θεόκλητος αναφέρει: «Η πατρίδα μας διέρχεται μεγάλη οικονομική κρίση. Περνά μια νέα κατοχή.
Πολλοί συνάνθρωποί μας βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση. Άλλοι πεινούν και άλλοι κρυώνουν. Οι μισθοί και οι συντάξεις μειώνονται. Νέοι δυσβάστακτοι φόροι συνεχώς προστίθενται» αναφέρει η εγκύκλιος. Και εμείς, αντί να πέσουμε στα γόνατα και να παρακαλέσουμε τον Θεό να μας βοηθήσει, αντί να τρέξουμε και να μοιραστούμε τα αγαθά που μας χαρίζει ο Θεός με τους πτωχούς, ετοιμαζόμαστε να υποδεχθούμε τον ‘θεό καρνάβαλο’ και να κάψουμε τα λιγοστά χρήματά μας, αλλά και τα χιλιάδες ευρώ του κρατικού κορβανά στο βωμό του». Ο ιεροκήρυκας της Μητροπόλεως Κονίτσης π. Χερουβείμ Σουτόπουλος μας έστειλε ένα απόσπασμα λόγου του αγίου Νεκταρίου για τις απόκριες.
Τί
κακά κάνουν οἱ χριστιανοί στίς Ἀπόκριες
(Ἄγ.
Νικοδήμου Ἁγιορείτου)
Ποιός
μπορεῖ νά διηγηθεῖ τίς ἀταξίες,
πού κάνουν οἱ Χριστιανοί κατά τήν περίοδο τῶν
Ἀποκρέων, καί μάλιστα στά νησιά; Στ' ἀλήθεια,
θά μποροῦσε νά πεῖ κανείς, ὅτι
τότε οἱ Χριστιανοί δαιμονίζονται ὅλοι,
διότι χορεύουν, παίζουν, τραγουδοῦν ἀσυνείδητα,
μέχρι καί αὐτοί οἱ πλέον γέροντες. Καί, ὅποιος
δέν χορέψει ἤ δέν τραγουδήσει, θεωρεῖται
τρελλός, διότι οἱ ἄνδρες φοροῦν
γυναικεία φορέματα καί οἱ γυναῖκες
ἀνδρικά· διότι ντύνεται ὁ
καθένας μέ διαφορετικά ροῦχα καί μάσκες, τίς
κοινῶς ἀποκαλούμενες μουτσοῦνες·
τότε δέν ἔχει διαφορά ἡ
ἡμέρα ἀπό τήν νύκτα· διότι
ἐπίσης μέ τήν ἡμέρα καί ὅλη
ἡ νύκτα ξοδεύεται σέ χορούς καί μασκαριλίκια·
τότε δέν διαφέρουν οἱ λαϊκοί ἀπό
τούς κληρικούς καί τούς ἱερωμένους· διότι ὅλοι
ἐξ ἴσου ἀτακτοῦν·
τότε, γιά νά πῶ ἔτσι, πανηγυρίζει ἡ
ἀσέλγεια· γιορτάζει ἡ
ἀκολασία· εὐφραίνεται
ἡ μέθη· ἀγάλλεται ἡ
τρυφή καί ἡ ἀσωτεία· χορεύει ὁ
διάβολος μέ δέκα μανδύλια καί μαζί μέ αὐτόν χορεύει ὅλο
τό πλῆθος τῶν δαιμόνων· διότι τό
κέρδος, πού κάνουν μόνο στίς ἀποκριές, δέν μποροῦν
νά τό ἀποκτήσουν σέ ὁλόκληρο
τόν χρόνο. Λυπᾶται δέ ἡ ἀρετή·
στενοχωριέται ἡ σωφροσύνη· ὀδύρεται
ἡ χριστιανική σεμνότητα καί ἡ
εὐταξία· διώχνεται ὁ
φόβος τοῦ Θεοῦ καί ὁ
φόβος τῆς κολάσεως καί τῆς
κρίσεως· πενθεῖ ὁ Χριστός καί θρηνοῦν
ὅλοι οἱ ἄγγελοι
καί οἱ δίκαιοι.
"Ω,
καί ποιός νά μή κλάψει; καί ποιός νά μή χύσει καρδιοστάλακτα δάκρυα, βλέποντας
τήν ἀπώλεια καί τήν ἀνοησία
αὐτῶν τῶν
Χριστιανῶν; Αὐτοί εἶναι
τόσο ἀνόητοι, πού ἀντί
νά κερδίσουν ἀπό τήν νηστεία τῆς
Ἁγίας Τεσσαρακοστῆς,
περισσότερο ζημιώνονται ἀπό τίς ἀπόκριες,
καί, γιά νά κερδίσουν ἕνα, χάνουν ἑκατό·
καί κάνουν οἱ ἄθλιοι σάν τούς ἀνόητους
ἐμπόρους, τρέχοντας σέ ζημία καί ὄχι
σέ κέρδος· διότι ἀσύγκριτα μεγαλύτερη εἶναι
ἡ βλάβη πού δέχονται κατά τίς ἀπόκριες,
παρά ἡ ὠφέλεια πού λαμβάνουν ἀπό
τήν Τεσσαρακοστή πού ἔρχεται· ἴλεως,
ἴλεως, ἴλεως νά γίνη ὁ
Θεός. Καί μακάρι αὐτός νά φωτίση τούς ἅγιους
Ἀρχιερεῖς καί τούς
πνευματικούς καί τούς διδασκάλους, νά ἐμποδίσουν αὐτά
τά κακά μέ ἀφορισμούς καί μέ ἐπιτίμια,
ὅπως ὁρίζει καί ὁ
ξβ' Κανόνας τῆς ἁγίας καί Οἰκουμενικῆς
ς’ Συνόδου:«Τάς οὕτω λεγομένας Καλάνδας,
καί τά λεγόμενα Βοτά, καί τά καλούμενα Βουμάλια...κατά τί ἔθος
παλαιόν καί ἀλλότριόν τοῦ τῶν
Χριστιανῶν βίου, ἀποπεμπόμεθα,
ὁρίζοντες μηδένα ἄνδρα
γυναικείαν στολήν ἐνδιδύσκεσθαι ἤ
γυναίκα τήν ἀνδράσιν ἁρμόδιον
ἀλλά μήτε προσωπεῖα
κωμικά ἤ σατυρικά ἤ
τραγικά ὑποδύεσθαι· μήτε τό τοῦ
βδελυκτοῦ Διονύσου ὄνομα
τήν σταφυλήν ἐκθλίβοντος ἐν
τοῖς ληνοῖς ἐπιβοᾶν....
Τούς οὔν ἀπό τοῦ
νῦν τί τῶν προειρημένων ἐπιτελεῖν
ἐγχειροῦντας, ἐν
γνώσει τούτων καθισταμένους, τούτους, εἰ μέν κληρικοί εἶεν,
καθαιρεῖσθαι προστάσσομεν, εἰ
δέ λαϊκοί, ἀφορίζεσθαι».
(Πηγή: «Χρηστοήθεια τῶν
Χριστιανῶν», Ἁγίου Νικοδήμου Ἁγιορείτου,
Λόγος Β’, Μεταφραστής: Βενέδικτος Ἱερομόναχος Ἁγιορείτης,
Ἐκδότης: Συνοδία Σπυρίδωνος Ἱερομονάχου
Νέα Σκήτη Ἁγίου Ὅρους, Ἔτος
ἔκδοσης: 2010)