Τι πρέπει να προσέχουν οι υποψήφιοι και ποια λάθη να αποφεύγουν...
Το άγχος των υποψηφίων για τις πανελλαδικές εξετάσεις έχει φτάσει στα ύψη. Και αυτό είναι
καταστροφικό. Γι΄ oi υποψήφιοι επιβάλλεται να είναι ήρεμοι και να ακολουθήσουν μερικές συμβουλές
που θα τους φανούν εξαιρετικά χρήσιμες και που προέρχονται από καταγραφές στον τύπο.
Έχουμε και λέμε:
1 Ό,τι μάθατε μάθατε. Τώρα
κάντε επαναλήψεις σε ό,τι έχετε ήδη διαβάσει και μην αναλωθείτε στη
μελέτη νέων θεμάτων .
2 Την ημέρα της εξέτασης, οι υποψήφιοι δεν
πρέπει να ασχολούνται καθόλου με το διάβασμα αλλά ν΄ αφήσουν το μυαλό
τους να ξεκουραστεί
ώστε να μπορέσουν ν΄ αποδώσουν την ώρα της...
κρίσης. Ο καλός ύπνος πριν από την κάθε γραπτή εξέταση μεγιστοποιεί την
απόδοση του εγκεφάλου στη νοητική διεργασία που απαιτεί η αξιολόγηση.
3 Προσοχή
ιδιαίτερη απαιτείται τον χρόνο αναμονής των θεμάτων, οπότε και η αγωνία
των υποψηφίων κορυφώνεται. Συνήθης αντίδραση των υποψηφίων κατά τη
διάρκεια αναμονής των θεμάτων είναι η προσπάθεια και η αδυναμία
ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό
να επηρεάσει την ψυχολογία τους, αφενός διότι είναι φυσιολογική
αντίδραση και αφετέρου διότι κατά τη γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος
λειτουργεί αφαιρετικά, συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος
καταπιαστεί με ένα ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πολύ
εύκολη.
4 Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και
να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του, να διαβάσει μία
φορά προσεκτικά όλα τα ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα θα κρατά κάποιες
πρόχειρες σημειώσεις, στις οποίες θα ανατρέξει αργότερα. Αμέσως μετά,
προτείνεται ο υποψήφιος να επεξεργαστεί τα θέματα που γνωρίζει πολύ καλά
και με κλιμάκωση να ασχοληθεί στο τέλος με όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή
δυσνόητο.
5 Ο χρυσός κανόνας
είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο
θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα
επιφέρει δύο αρνητικά: πρώτον, θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για
να αφιερώσει στα άλλα θέματα και, δεύτερον, η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά
κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς, εάν ο
υποψήφιος «κολλήσει» σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με
τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.
6 Τίποτε δεν θεωρείται αυτονόητο στις Πανελλαδικές και ό,τι ζητείται στις
εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά, άλλωστε, στα θέματα
εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε». Με αυτόν τον
τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου,
μίας έννοιας κ.λπ.
7 Πλεονασμοί, υπερβολικές
αναλύσεις ή άσχετες πληροφορίες πρέπει να αποφεύγονται, διότι ενέχουν
τον κίνδυνο για βαθμολογική ποινή, εάν εμπεριέχουν λάθη ή θεωρηθούν ως
αποτέλεσμα της ακρισίας του υποψηφίου.
8 Μετά το τέλος των απαντήσεών τους και δεδομένου ότι υπάρχει χρόνος στη
διάθεσή τους, είναι σημαντικό οι υποψήφιοι να επανεξετάσουν όσα έγραψαν
προκειμένου να διορθώσουν κάποια λεπτά σημεία, όπως εκφράσεις ή
αριθμητικές πράξεις, λάθη και αστοχίες.
9 Κατά
την απάντηση ενός θέματος, πρέπει με προσοχή να σημειώνονται σωστά οι
αριθμοί των ερωτημάτων του, κυρίως όταν αυτά δεν απαντώνται με τη σειρά
που δίνονται στις εκφωνήσεις.
10 Η σαφής
διάκριση των ερωτημάτων και υποερωτημάτων είναι πολύ σημαντική και
συμβαίνει συχνά οι υποψήφιοι να χάνουν πολύτιμες μονάδες από θέματα που
απάντησαν μεν, αλλά με λάθος αρίθμηση ή με ακαταστασία στο γραπτό τους.
Άλλωστε, οι υποψήφιοι πρέπει να έχουν διαρκώς στο μυαλό τους ότι η άρτια
αρχιτεκτονική του γραπτού (τάξη, αισθητική, ευανάγνωστες απαντήσεις)
υποσυνείδητα προϊδεάζει θετικά τον βαθμολογητή.
14
Τα ερωτήματα πρέπει να απαντώνται με σαφήνεια και πληρότητα. Πολλοί
διαβασμένοι μαθητές συμβαίνει να χάνουν μονάδες, διότι σε κάποιο θέμα
θεώρησαν ότι μέρος μίας απάντησης ή αιτιολόγησης είναι αυτονόητη.