Τι είπε σε συνεντεύξεις του σε αθηναϊκά μέσα ενημέρωσης για τον ΕΟΠΥΥ, για τα πειθαρχικά παραπτώματα
γιατρών, για το μέτρο της κινητικότητας κ. ά...
Τη διαβεβαίωση ότι δεν θα αυξηθούν οι
εισφορές προς τον ΕΟΠΥΥ και ότι δεν θα μειωθούν οι αποζημιώσεις των παροχών, έδωσε ο υφυπουργός Υγείας κ. Αντώνης Μπέζας,
σημειώνοντας ότι υπάρχουν τρόποι να εξορθολογίσουμε διαφορετικά τον Οργανισμό
και το σύστημα γενικότερα και να εξοικονομήσουμε πόρους στη δύσκολη αυτή
κατάσταση που
βιώνουμε. Η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης των παρόχων με τον ΕΟΠΥΥ, ο κλινικός έλεγχος στους
παρόχους, η εντατικοποίηση των ελέγχων και η αναμόρφωση του θεσμού των κλειστών
ενοποιημένων νοσηλίων (DRG'S), αποτελούν τους βασικούς άξονες πάνω στους
οποίους θα κινηθεί η ηγεσία του υπουργείου Υγείας, προκειμένου να εξοικονομήσει
πόρους. Τα μέτρα αυτά θα προχωρήσουν, είτε με υπουργικές αποφάσεις, είτε με αποφάσεις
του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟΠΥΥ. Την ίδια ώρα, ο κ. Μπέζας - με σημαντική προηγούμενη εμπειρία ως υφυπουργός
Οικονομικών - εμφανίζεται αποφασισμένος για την επόμενη ημέρα και τον ρόλο που
καλείται να διαδραματίσει ο ΕΟΠΥΥ, σημειώνοντας ότι «πρέπει να αποφασίσουμε τι
θέλουμε να είναι ο Οργανισμός: Πάροχος, ή αγοραστής. Ως κυβέρνηση επιθυμούμε να
είναι και τα δύο». Και εδώ, συνεχίζει ο συνομιλητής μας, «υπεισέρχεται το ζήτημα της πρωτοβάθμιας
φροντίδας υγείας». Είναι γεγονός, ότι στο θέμα αυτό έχουμε αφενός διάσπαση,
αφού ρόλο ΠΦΥ παίζει και το ΕΣΥ, αφετέρου στη χώρα μας έχουμε έλλειμμα της ΠΦΥ.
Θα πρέπει επομένως να προσδιοριστεί με σαφήνεια ο ρόλος του ΕΟΠΥΥ και ήδη για
τον σκοπό αυτό, έχει δημιουργηθεί ειδική ομάδα εργασίας μεταξύ εκπροσώπων της
επιστημονικής κοινότητας, του ΕΟΠΥΥ και του υπουργείου Υγείας». Θα υλοποιήσουμε
τη μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με κάθε τρόπο, τονίζει ο κ.
Μπέζας, η οποία θα υποστηρίξει την έτερη μεταρρύθμιση, η οποία βρίσκεται σε
εξέλιξη και που είναι αυτή της δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας και αφορά
συγκεκριμένα, τις συνενώσεις κλινικών και κλινών.
Αναλυτικά, οι τέσσερις άξονες, οι οποίοι θα εξορθολογίσουν τις δαπάνες του ΕΟΠΥΥ,
είναι:
■ Η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης στον ΕΟΠΥΥ, η
οποία θα λειτουργήσει με υπουργική απόφαση και αφορά όλους τους παρόχους
υγείας.
Η Επιτροπή θα εξετάζει τις τιμές των φαρμάκων αλλά και τις ιατρικές πράξεις,
τις εκπτώσεις που θα δίνουν οι πάροχοι και είναι βέβαιο, σύμφωνα με τον
υφυπουργό Υγείας κ. Αντώνη Μπέζα, ότι θα φέρει σημαντική εξοικονόμηση αλλά και
διαφάνεια.
■ Ο δεύτερος άξονας αφορά στον κλινικό έλεγχο σε παρόχους, θέμα το οποίο έχει
ήδη θεσμοθετηθεί, έχει ψηφισθεί και αναμένονται υπουργικές αποφάσεις μέσα στον
Σεπτέμβριο. Στην προκειμένη περίπτωση, το κόστος επιβαρύνει τους παρόχους,
ωστόσο, τις προδιαγραφές θα τις δώσει ο ΕΟΠΥΥ.
■ Η εντατικοποίηση των ελέγχων, που θα πραγματοποιούνται από την ΥΠΕΔΥΦΚΑ
(Υπηρεσία Κοινωνικής Ασφάλισης), για λογαριασμό του ΕΟΠΥΥ, αξιοποιώντας την
ηλεκτρονική συνταγογράφηση, αποτελούν τον επόμενο άξονα που κυνηγά η ηγεσία του
υπουργείου Υγείας.
■ Τέλος, η αναμόρφωση του θεσμού των κλειστών ενοποιημένων νοσηλίων (DRG'S) με
τη συμμετοχή ειδικής ομάδας και επιστημόνων, εκτιμάται ότι θα τονώσει σημαντικά
τα οικονομικά του ΕΟΠΥΥ.
Δεν μπορεί, για παράδειγμα, αναφέρει με
έμφαση ο υφυπουργός, ο ΕΟΠΥΥ να αποζημιώνει «ορφανό ΚΕΝ», δηλαδή ιατρικές ή
διαγνωστικές πράξεις, οι οποίες δεν έχουν σαφείς ενδείξεις. Προς επίρρωσιν
μάλιστα των παραπάνω, ο υφυπουργός αναφέρεται σε δύο κωδικούς, που δημιουργούν
ερωτηματικά και όπως φαίνεται θα καταργηθούν: Πρόκειται για τον κωδικό που
αναφέρει «άλλες επεμβάσεις ώμου» και τιμολογείται 1.141 ευρώ και για έναν ακόμη
που αφορά «άλλες επεμβάσεις γόνατου», ο οποίος τιμολογείται με 627 ευρώ.
Την ίδια ώρα, ο υφυπουργός Υγείας προχωρεί ένα άλλο μεγάλο θέμα, αυτό του
μητρώου ασφαλισμένων, μέσα από την απογραφή των ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ, άμεσα
και έμμεσα και σταδιακά τη δημιουργία κάρτας υγείας. Παράλληλα με την απογραφή
των ασφαλισμένων, ο κ. Μπέζας τονίζει ότι θα πρέπει να υπάρξει και
επικαιροποίηση της ασφαλιστικής ικανότητας των ασφαλισμένων, κάτι το οποίο
μπορεί να προχωρήσει από τα διαθέσιμα ηλεκτρονικά αρχεία που διαθέτουμε. Και τα
δύο αυτά ζητήματα, θα έχουν προχωρήσει μέχρι τέλος του χρόνου. Όσον αφορά τους
γιατρούς, ο κ. Μπέζας τονίζει ότι θα ανανεώσει όλες τις συμβάσεις των γιατρών
με τον ΕΟΠΥΥ άμεσα, με τροπολογία που θα καταθέσει.
Για τα πειθαρχικά παραπτώματα
γιατρών και φαρμακοποιών και το μέτρο της κινητικότητας
«Όλα αυτά τα δημοσιεύματα που είδαν το φως της δημοσιότητας και τα οποία έχουν
βάση -δηλαδή υπάρχουν ήδη στοιχεία από το σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης,
τα οποία δίνουν ενδείξεις παραβατικής συμπεριφοράς ιατρών, φαρμακοποιών-, δεν έχουν
καμία σχέση με την διαδικασία της κινητικότητας. Η διαδικασία της κινητικότητας
έχει να κάνει με την αναμόρφωση της δευτεροβάθμιας φροντίδας υγείας και
την αναμόρφωση του υγειονομικού χάρτη.
Στη χώρα μας έχουμε ένα πυκνό δίκτυο δομών υγείας, που αν το αντιστοιχίσουμε με
τον πληθυσμό και τα δεδομένα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, θα δούμε ότι αυτές οι
δομές υγείας είναι πολύ περισσότερες σε σχέση με τον πληθυσμό, από ό,τι σε
άλλες χώρες, κυρίως της Ευρώπης... Το πυκνό δίκτυο δομών υγείας, έχει ως
αποτέλεσμα να έχουμε σε ορισμένες δομές υγείας υποστελέχωση και σε άλλες πολύ
περισσότερο προσωπικό, σε σχέση με την κάλυψη των νοσοκομείων, δηλαδή με τους
ασθενείς που περιθάλπουν τα νοσοκομεία. Εάν αυτό το συνδυάσει κανείς και με
τους υφιστάμενους περιορισμούς στις προσλήψεις -διότι και στο χώρο της υγείας
έχουμε τον περιορισμό του 1 προς 5-, όντως υπάρχει μία δύσκολη κατάσταση από
την άποψη του νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού. Επομένως, η καλύτερη λύση
για την αντιμετώπισή της, είναι να προχωρήσουμε στην αναμόρφωση του
υγειονομικού χάρτη και των δομών υγείας στη χώρα, παίρνοντας προσωπικό από
δομές οι οποίες δεν έχουν την δέουσα κάλυψη και πηγαίνοντάς το προς δομές οι
οποίες έχουν κάλυψη της τάξης του 100% ή και πολύ περισσότερο από τα κρεβάτια
που διαθέτουν. Δηλαδή, έχουν πολύ περισσότερους ασθενείς από τα διαθέσιμα
κρεβάτια. Αυτό γίνεται μέσω της διαδικασίας της κινητικότητας. Στόχος μας δεν
είναι να αποδυναμώσουμε το εθνικό σύστημα υγείας, αλλά αντίθετα να το
ενισχύσουμε... Αυτό δεν έχει να κάνει με τις παραβατικές συμπεριφορές που έχουν διαπιστωθεί και που θα ελεγχθούν,
για να αποδοθούν ευθύνες όπου πρέπει... Υπάρχει έλλειψη προσωπικού στον τομέα
της υγείας και νοσηλευτικού, ιατρικού καθώς και διοικητικού προσωπικού.
Επομένως δεν έχουμε την πολυτέλεια να οδηγηθούμε σε απολύσεις. Έχουμε
διασφαλίσει, σε συνεννόηση και με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ότι
δεν θα υπάρξει καμία απόλυση στο χώρο της υγείας, μέσα από την κινητικότητα. Έχουμε
δώσει δεκάδες φορές αυτή τη διαβεβαίωση. Δεν θα υπάρξει καμία απόλυση, εκτός
βέβαια εάν κάποιοι έχουν προσληφθεί με πλαστά πιστοποιητικά κ.λπ. ή έχουν
υποπέσει σε πειθαρχικά παραπτώματα».
Για τον μοριακό έλεγχο αίματος...
«Δεν θα σταματήσει ο έλεγχος. Δεν υπάρχει περίπτωση ούτε μία φιάλη αίματος να φύγει χωρίς να ελεγχθεί με τη μοριακή τεχνική. Ο μοριακός έλεγχος αίματος -που γίνεται στη χώρα μας εδώ και πολλά χρόνια-, θα συνεχίσει να υφίσταται, διότι υπάρχουν συγκεκριμένες ανάγκες, για τις οποίες πρέπει να υπάρχει. Όπως είναι γνωστό, το υπουργείο Υγείας είχε μία σύμβαση από το 2008 για την προμήθεια αντιδραστηρίων με τους οποίους γίνεται ο μοριακός έλεγχος του αίματος. Η σύμβαση αυτή έληξε εχθές, 25 Αυγούστου και παράλληλα η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, έχει προκηρύξει νέους διεθνείς διαγωνισμούς, τόσο για την προμήθεια αντιδραστηρίων αιμοδοσίας, όσο και για τη μεταφορά του αίματος».Δημοσιογράφος: Υπήρξε καθυστέρηση στον προηγούμενο διαγωνισμό; Α. Μπέζας: «Υπήρξε καθυστέρηση, διότι δεν μπορεί να προκηρύσσεται ο καινούργιος διαγωνισμός μόλις τρεισήμισι μήνες πριν από τη λήξη των συμβάσεων. Έπρεπε να είχαν αντιληφθεί, ότι τέτοιου είδους διαγωνισμοί, με μεγάλο οικονομικό κόστος, δεν μπορεί να ολοκληρωθούν μέσα σε τρεισήμισι μήνες. Έπρεπε να είχε ξεκινήσει νωρίτερα και αυτό θα το δούμε. Όχι μόνο η πολιτική ηγεσία (σ. σ. έπρεπε να το είχε δει), αλλά και υπηρεσιακοί παράγοντες. Δεν υπάρχει περίπτωση να τελειώσει ένας τέτοιος διαγωνισμός μέσα σε τρεισήμισι μήνες. Δεν γνωρίζω αυτή τη στιγμή ακριβώς για ποιο λόγο έγινε τρεισήμισι μήνες πριν από τη λήξη των συμβάσεων. Εκείνο που προέχει είναι να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Πώς έχει λοιπόν η κατάσταση τώρα; Είναι δεδομένο ότι οι καινούργιοι διαγωνισμοί θα έχουν ολοκληρωθεί και οι συμβάσεις θα έχουν υπογραφεί περί τα τέλη Οκτωβρίου, εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις, προσφυγές, εκκρεμοδικίες κ.λπ.. Ενδέχεται, μπορεί να πάει και λίγο αργότερα. Επομένως, υπάρχει μία μεταβατική περίοδος, δημιουργείται ένα κενό και σε αυτή τη μεταβατική περίοδο πρέπει να καλύψουμε την κατάσταση. Όσο γινόταν πιο έγκαιρα, από τις 12 Ιουλίου έχουμε στείλει ένα έγγραφο προς τα κέντρα μοριακού ελέγχου -υπάρχουν 9 κέντρα τέτοιου ελέγχου, σε 9 νοσοκομεία της χώρας- και τους λέμε ότι αναγκαστικά πρέπει να πάτε σε μεταβατικές συμβάσεις τρίμηνης διάρκειας, για να καλύψουμε το κενό από τη λήξη των παλιών συμβάσεων, μέχρις ότου υπογραφούν οι καινούργιες, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία».Δημοσιογράφος: Επιτρέπονται οι απευθείας διαπραγματεύσεις;Α. Μπέζας: «Είναι ένας "πρόχειρος" διαγωνισμός, ο οποίος προβλέπεται από το νόμο, και για αυτούς τους πρόχειρους διαγωνισμούς χρειάζεται έγκριση από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Γίνεται όμως χωρίς δημοσίευση της προκήρυξης και χωρίς όλες τις χρονικές προθεσμίες που προβλέπει ένας κανονικός διαγωνισμός. Δεν υπήρχε άλλη λύση για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση και το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί... Τα κέντρα μοριακού ελέγχου, οι διοικήσεις δηλαδή των αντίστοιχων νοσοκομείων, ζήτησαν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, την έγκριση, προκειμένου να προχωρήσουν με τις ήδη προμηθεύτριες εταιρίες σε αυτή τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή δυστυχώς μας απάντησε μόλις την Παρασκευή -στην ουσία την τελευταία μέρα πριν την εκπνοή της παλιάς σύμβασης-, ότι δεν εγκρίνει αυτή τη διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης για συγκεκριμένους νομικούς λόγους. Η Ενιαία Αρχή, είναι μία ανεξάρτητη αρχή και η άποψή της είναι σεβαστή. Θεωρεί ότι δεν υπάρχει η διαδικασία του απρόβλεπτου γεγονότος, ότι δεν υπάρχει κατεπείγουσα ανάγκη, διότι έπρεπε αυτά να είχαν προβλεφθεί από πριν, από τις αρμόδιες αρχές. Δηλαδή οι υπηρεσίες του υπουργείου έπρεπε να είχαν διενεργήσει τους διαγωνισμούς πιο έγκαιρα... Τώρα προχωρούμε σε κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες, οι οποίες ήδη έχουν ξεκινήσει από σήμερα. Καταρχήν, να πω ότι ο μοριακός έλεγχος συνεχίζεται, διότι υπάρχει στοκ αντιδραστηρίων στα κέντρα μοριακού ελέγχου και επομένως τις επόμενες μέρες θα συνεχίζεται κανονικά η διεξαγωγή του... Ο νόμος 4013 του 2011, ο οποίος διέπει τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής, προβλέπει ότι όταν έχουμε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, δεν χρειάζεται ούτε η έγκριση της Ανεξάρτητης Αρχής, προκειμένου να γίνουν συγκεκριμένες προμήθειες, συμβάσεις κ.λπ. Εδώ πράγματι στοιχειοθετούνται λόγοι ανωτέρας βίας. Εμείς, μέσα στις επόμενες ώρες -έχει γίνει βέβαια η συνεννόηση με τις διοικήσεις των νοσοκομείων από την Παρασκευή και συνεχίζονται οι τηλεφωνικές επικοινωνίες και σήμερα-, στέλνουμε ένα έγγραφο που τους λέμε να προχωρήσουν στις συνάψεις των συμβάσεων με απευθείας διαπραγμάτευση, διότι δεν χρειάζεται πλέον η έγκριση της Ενιαίας Αρχής, καθώς εδώ υφίσταται κατάσταση ανωτέρας βίας».
Δημοσιογράφος: Ζητάτε ουσιαστικά να
υπερβούν την απαγορευτική γνωμοδότηση της Ανεξάρτητης Αρχής... Για τον μοριακό έλεγχο αίματος...
«Δεν θα σταματήσει ο έλεγχος. Δεν υπάρχει περίπτωση ούτε μία φιάλη αίματος να φύγει χωρίς να ελεγχθεί με τη μοριακή τεχνική. Ο μοριακός έλεγχος αίματος -που γίνεται στη χώρα μας εδώ και πολλά χρόνια-, θα συνεχίσει να υφίσταται, διότι υπάρχουν συγκεκριμένες ανάγκες, για τις οποίες πρέπει να υπάρχει. Όπως είναι γνωστό, το υπουργείο Υγείας είχε μία σύμβαση από το 2008 για την προμήθεια αντιδραστηρίων με τους οποίους γίνεται ο μοριακός έλεγχος του αίματος. Η σύμβαση αυτή έληξε εχθές, 25 Αυγούστου και παράλληλα η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, έχει προκηρύξει νέους διεθνείς διαγωνισμούς, τόσο για την προμήθεια αντιδραστηρίων αιμοδοσίας, όσο και για τη μεταφορά του αίματος».Δημοσιογράφος: Υπήρξε καθυστέρηση στον προηγούμενο διαγωνισμό; Α. Μπέζας: «Υπήρξε καθυστέρηση, διότι δεν μπορεί να προκηρύσσεται ο καινούργιος διαγωνισμός μόλις τρεισήμισι μήνες πριν από τη λήξη των συμβάσεων. Έπρεπε να είχαν αντιληφθεί, ότι τέτοιου είδους διαγωνισμοί, με μεγάλο οικονομικό κόστος, δεν μπορεί να ολοκληρωθούν μέσα σε τρεισήμισι μήνες. Έπρεπε να είχε ξεκινήσει νωρίτερα και αυτό θα το δούμε. Όχι μόνο η πολιτική ηγεσία (σ. σ. έπρεπε να το είχε δει), αλλά και υπηρεσιακοί παράγοντες. Δεν υπάρχει περίπτωση να τελειώσει ένας τέτοιος διαγωνισμός μέσα σε τρεισήμισι μήνες. Δεν γνωρίζω αυτή τη στιγμή ακριβώς για ποιο λόγο έγινε τρεισήμισι μήνες πριν από τη λήξη των συμβάσεων. Εκείνο που προέχει είναι να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση. Πώς έχει λοιπόν η κατάσταση τώρα; Είναι δεδομένο ότι οι καινούργιοι διαγωνισμοί θα έχουν ολοκληρωθεί και οι συμβάσεις θα έχουν υπογραφεί περί τα τέλη Οκτωβρίου, εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις, προσφυγές, εκκρεμοδικίες κ.λπ.. Ενδέχεται, μπορεί να πάει και λίγο αργότερα. Επομένως, υπάρχει μία μεταβατική περίοδος, δημιουργείται ένα κενό και σε αυτή τη μεταβατική περίοδο πρέπει να καλύψουμε την κατάσταση. Όσο γινόταν πιο έγκαιρα, από τις 12 Ιουλίου έχουμε στείλει ένα έγγραφο προς τα κέντρα μοριακού ελέγχου -υπάρχουν 9 κέντρα τέτοιου ελέγχου, σε 9 νοσοκομεία της χώρας- και τους λέμε ότι αναγκαστικά πρέπει να πάτε σε μεταβατικές συμβάσεις τρίμηνης διάρκειας, για να καλύψουμε το κενό από τη λήξη των παλιών συμβάσεων, μέχρις ότου υπογραφούν οι καινούργιες, με τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς διαγωνιστική διαδικασία».Δημοσιογράφος: Επιτρέπονται οι απευθείας διαπραγματεύσεις;Α. Μπέζας: «Είναι ένας "πρόχειρος" διαγωνισμός, ο οποίος προβλέπεται από το νόμο, και για αυτούς τους πρόχειρους διαγωνισμούς χρειάζεται έγκριση από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. Γίνεται όμως χωρίς δημοσίευση της προκήρυξης και χωρίς όλες τις χρονικές προθεσμίες που προβλέπει ένας κανονικός διαγωνισμός. Δεν υπήρχε άλλη λύση για να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση και το πρόβλημα που είχε δημιουργηθεί... Τα κέντρα μοριακού ελέγχου, οι διοικήσεις δηλαδή των αντίστοιχων νοσοκομείων, ζήτησαν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, την έγκριση, προκειμένου να προχωρήσουν με τις ήδη προμηθεύτριες εταιρίες σε αυτή τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης. Η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή δυστυχώς μας απάντησε μόλις την Παρασκευή -στην ουσία την τελευταία μέρα πριν την εκπνοή της παλιάς σύμβασης-, ότι δεν εγκρίνει αυτή τη διαδικασία της απευθείας διαπραγμάτευσης για συγκεκριμένους νομικούς λόγους. Η Ενιαία Αρχή, είναι μία ανεξάρτητη αρχή και η άποψή της είναι σεβαστή. Θεωρεί ότι δεν υπάρχει η διαδικασία του απρόβλεπτου γεγονότος, ότι δεν υπάρχει κατεπείγουσα ανάγκη, διότι έπρεπε αυτά να είχαν προβλεφθεί από πριν, από τις αρμόδιες αρχές. Δηλαδή οι υπηρεσίες του υπουργείου έπρεπε να είχαν διενεργήσει τους διαγωνισμούς πιο έγκαιρα... Τώρα προχωρούμε σε κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες, οι οποίες ήδη έχουν ξεκινήσει από σήμερα. Καταρχήν, να πω ότι ο μοριακός έλεγχος συνεχίζεται, διότι υπάρχει στοκ αντιδραστηρίων στα κέντρα μοριακού ελέγχου και επομένως τις επόμενες μέρες θα συνεχίζεται κανονικά η διεξαγωγή του... Ο νόμος 4013 του 2011, ο οποίος διέπει τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής, προβλέπει ότι όταν έχουμε περιπτώσεις ανωτέρας βίας, δεν χρειάζεται ούτε η έγκριση της Ανεξάρτητης Αρχής, προκειμένου να γίνουν συγκεκριμένες προμήθειες, συμβάσεις κ.λπ. Εδώ πράγματι στοιχειοθετούνται λόγοι ανωτέρας βίας. Εμείς, μέσα στις επόμενες ώρες -έχει γίνει βέβαια η συνεννόηση με τις διοικήσεις των νοσοκομείων από την Παρασκευή και συνεχίζονται οι τηλεφωνικές επικοινωνίες και σήμερα-, στέλνουμε ένα έγγραφο που τους λέμε να προχωρήσουν στις συνάψεις των συμβάσεων με απευθείας διαπραγμάτευση, διότι δεν χρειάζεται πλέον η έγκριση της Ενιαίας Αρχής, καθώς εδώ υφίσταται κατάσταση ανωτέρας βίας».
Α. Μπέζας: «Ναι, διότι υπάρχουν
ισχυρά νομικά επιχειρήματα και καλυπτόμαστε από το νόμο. Όταν υπάρχει κατάσταση
έκτακτης ανάγκης, δεν χρειάζεται η έγκριση της Ανεξάρτητης Ενιαίας Αρχής.
Έχουμε συνεννοηθεί και με την Αρχή. Αναγνωρίζει την κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.
Οι προμηθεύτριες εταιρίες θα πρέπει να συνεχίσουν και το επόμενο διάστημα να
προμηθεύουν με αντιδραστήρα τα κέντρα μοριακού ελέγχου. Θα πληρωθούν. Έχουμε
προβλέψει τα ποσά, τα οποία έχουν μεταβιβαστεί ήδη στους προϋπολογισμούς των
νοσοκομείων γι' αυτές τις μεταβατικές τρίμηνες συμβάσεις. Εάν βέβαια οι
κανονικοί διαγωνισμοί λήξουν πιο γρήγορα, δηλαδή πριν από το τρίμηνο, τότε
αυτές οι μεταβατικές συμβάσεις παύουν να ισχύουν και η προμήθεια των
αντιδραστηρίων θα γίνεται με την κανονική σύμβαση, η οποία εν τω μεταξύ θα έχει
υπογραφεί. Αυτό είναι θέμα των διοικήσεων των νοσοκομείων και βεβαίως δικό μας.
Το παρακολουθούμε. Είναι νομικά καλυμμένοι. Παίρνουμε πάνω μας την ευθύνη.
Αντιλαμβάνομαι την ανησυχία που υπήρξε. Δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε
τη χώρα χωρίς μοριακό έλεγχο».