Εορτάζεται η Εθνική Επέτειος της 25ης Μαρτίου την Πέμπτη και διανοούμενοι υποστηρίζουν ότι το σχολειό επί Τουρκοκρατίας δεν ήταν κρυφό. Τα Ελληνικά διδάσκονταν ελεύθερα, ενώ υπήρχαν και λειτουργούσαν χωρίς περιορισμούς ονομαστές Σχολές. Άρα, συμπεραίνουν, «τα περί κρυφού σχολείου είναι μύθος».
Για την πρώιμη οθωμανική περίοδο «ξέρουμε ότι υπήρχαν χιλιάδες άνθρωποι που γνώριζαν γράμματα. Αυτοί κάπου θα τα είχαν διδαχθεί. Και το ότι δεν διασώζονται πολλές πρώιμες πηγές οφείλεται στον τρόπο που οι άνθρωποι σημείωναν στα λεγόμενα παράφυλλα, δηλαδή στα άγραφα λευκά φύλλα των βιβλίων και σε οποιοδήποτε σημείο τους υπήρχε ελεύθερος χώρος όσα ήθελαν να διατηρήσουν στη μνήμη τους. Μπλοκάκι δεν υπήρχε. Τα παλιά βιβλία (κυρίως ευαγγέλια και λειτουργικά κείμενα) όμως φθείρονταν και αντικαθίσταντο. Και έτσι χάνονταν πολλές πληροφορίες για τη ζωή τους».
Αυτά επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο καθηγητής Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας Αλέξης Πολίτης.
Για την πρώιμη οθωμανική περίοδο «ξέρουμε ότι υπήρχαν χιλιάδες άνθρωποι που γνώριζαν γράμματα. Αυτοί κάπου θα τα είχαν διδαχθεί. Και το ότι δεν διασώζονται πολλές πρώιμες πηγές οφείλεται στον τρόπο που οι άνθρωποι σημείωναν στα λεγόμενα παράφυλλα, δηλαδή στα άγραφα λευκά φύλλα των βιβλίων και σε οποιοδήποτε σημείο τους υπήρχε ελεύθερος χώρος όσα ήθελαν να διατηρήσουν στη μνήμη τους. Μπλοκάκι δεν υπήρχε. Τα παλιά βιβλία (κυρίως ευαγγέλια και λειτουργικά κείμενα) όμως φθείρονταν και αντικαθίσταντο. Και έτσι χάνονταν πολλές πληροφορίες για τη ζωή τους».
Αυτά επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ο καθηγητής Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας Αλέξης Πολίτης.