100 ευρώ διόδια από 1ης Ιανουαρίου 2026 από Αθήνα για Θεσπρωτία! -Του Λάμπρου Τόκα

Μένεις στην Αθήνα και θέλεις να επισκεφτείς την πατρογονική σου εστία και τους συγγενείς σου, σε κάποιον  από τους 3 δήμους του νομού Θεσπρωτίας; Στην περίπτωση που η απάντηση είναι θετική, τότε πρέπει να σκεφτείς σοβαρά, αν και σε ποιο βαθμό αντέχει το πορτοφόλι σου. Αν μάλιστα ανήκεις στην κατηγορία εκείνων, που όταν φτάνουν στα ταμείο του Σούπερ Μάρκετ αφαιρούν από τα το καλάθι αγορών κάποιο ή κάποια είδη, επειδή δεν φτάνουν τα λεφτά, τότε πρέπει να το διπλοσκεφτείς, για τον εξής απλό λόγο: Από την Πρωτοχρονιά του 2026 ακριβαίνουν και τα διόδια που πληρώνουν όσοι χρησιμοποιούν τους μεγάλους- αποκαλούμενος και «εθνικούς»-  αυτοκινητόδρομους. Για παράδειγμα όσοι ταξιδέψουν- με επιστροφή- σε ένα κάποιο χωριό των δήμων Θεσπρωτίας (Ηγουμενίτσας, Φιλιατών, Σουλίου), θα χρειαστεί να πληρώσει για διόδια μέχρι και 100 ευρώ (για την ακρίβεια 99,80 ευρώ)!

 Αξίζει εδώ να σημειώσουμε, ότι οι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάστηκαν με χρήματα των φορολογουμένων, προκειμένου, όσοι τους χρησιμοποιούν, να ταξιδεύουν ΔΩΡΕΑΝ, με μεγαλύτερη ασφάλεια και σε λιγότερο χρόνο και όχι για να πλουτίζουν κάποιοι μεγαλοεπιχειρηματίες (όπως συμβαίνει στις μέρες μας). Ωστόσο, από τότε που οι κυβερνώντες (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, κλπ) φόρεσαν το κοστούμι του «εκσυγχρονισμού» και ξεπούλησαν και τους αυτοκινητόδρομους σε ιδιωτικούς επιχειρηματικούς ομίλους, τα διόδια γίνονται όλο και πιο ακριβά, όπως συμβαίνει και με όλα τα είδη και υπηρεσίες που οι τιμές τους διαμορφώνονται ελεύθερα. 

Στα παραπάνω πλαίσια, εντάσσεται και η κοινή απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη και των ιδιωτικών επιχειρηματικών ομίλων, με την οποία αυξάνονται οι τιμές των διοδίων στους- περισσότερους μέχρι στιγμή- αυτοκινητοδρόμους. Έτσι, για ένα ταξίδι στην Ήπειρο (με επιστροφή) τα διόδια αυξάνονται από την πρωτοχρονιά του 2026 μέχρι και 3,30 ευρώ! Η επιβάρυνση για τους χρήστες των «εθνικών» αυτοκινητοδρόμων, θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη, καθώς εκκρεμούν οι αυξήσεις (ακόμη δεν έχουν ανακοινωθεί) στα διόδια της Γέφυρας Ρίου- Αντιρρίου καθώς και της, ιδιωτικοποιημένης πλέον, Εγνατίας Οδού. Με τις συνεχείς αυξήσεις στα διόδια, οι αυτοκινητόδρομοι της χώρας, έχουν γίνει «είδος πολυτελείας» για τα λαϊκά νοικοκυριά, που υφίστανται τις γενικότερες συνέπειες από την ακρίβεια στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης. 

Στον πίνακα που παραθέτουμε, εμφανίζονται αναλυτικά οι τιμές των διοδίων στις 31 Δεκέμβρη 2025 και την 1η Γενάρη 2026, για όσους ταξιδέψουν με αυτοκίνητο ΙΧ από και προς την  Ήπειρο, με και χωρίς τη χρήση της Αττικής Οδού. 

ΤΙΜΕΣ ΔΙΟΔΙΩΝ* 2025 2026

Αττική Οδός 2,50 2,55

Ελευσίνας 2,40 2,50

Ισθμός Κορίνθου 2,00 2,10

Κιάτο 2,60 2,70

Ελαιώνας 3,70 3,80

Ρίο 2,60 2,70

Γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου * 15,40 15,40

Κλόκοβας 3,40 3,55

Αγγελοκάστρου 4,00 4,20

Μενιδίου 3,40 3,55

Τερόβου 3,55 3,70

Τύριας* 2,70 2,70

Άκτιο Πρεβέζης- Σήραγγα* 3,00

* Εκκρεμούν αυξήσεις στα διόδια Γέφυρας Ρίου- Αντιρρίου, Εγνατίας (στην Τύρια) και Σήραγγας Ακτίου Πρέβεζας

Από την επεξεργασία των στοιχείων του παραπάνω πίνακα προκύπτει ότι, μια οικογένεια που θα ταξιδέψει από 1-1-2026 στην Ήπειρο (στην παρένθεση τα διόδια του 2025) θα υποχρεωθεί να πληρώσει για διόδια (με χρήση της Αττικής Οδού και επιστροφή στην Αθήνα):

86,10 ευρώ για την διαδρομή Αθήνα- Άρτα- Αθήνα (84). Αύξηση 2,10 ευρώ.

93,50 ευρώ για την διαδρομή Αθήνα- Ιωάννινα- Αθήνα (91,10). Αύξηση 2,40 ευρώ.

85,00 ευρώ για την διαδρομή Αθήνα- Πρέβεζα- Αθήνα (83,20). Αύξηση 1,80 ευρώ.

99,80 ευρώ για την διαδρομή Αθήνα- Ηγουμενίτσα- Αθήνα  (96,50). Αύξηση 3,30 ευρώ.

Και τα διόδια συμβάλλουν στην ερημοποίηση των χωριών

 Σε μια περίοδο που οι κυβερνήσεις των Μνημονίων απαγόρευσαν  με διάφορους νόμους τη χορήγηση αυξήσεων στους μισθούς και τις συντάξεις, την ίδια περίοδο ψήφιζαν νόμους με που επιτρέπουν στους μεγαλοεπιχειρηματίες να αυξάνουν όποτε και όσο θέλουν τις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών. Κι’ αυτό εν γνώσει τους ότι το χαράτσι των διοδίων, αποξενώνει τους απόδημους (Ηπειρώτες, Ρουμελιωτες, Θρακιώτες, Μακεδόνες, Πελοποννήσιους κλπ) από τις πατρογονικές τους εστίες και ταυτόχρονα συμβάλλει στην ερημοποίηση της υπαίθρου. Όπως προαναφέρθηκε, οι απόδημοι Ηπειρώτες που θα χρησιμοποιήσουν τους αυτοκινητόδρομους για να επισκεφτούν το χωριό τους, θα υποχρεωθούν να πληρώσουν μόνο για διόδια μέχρι και 99,80 ευρώ (ανάλογα με το νομό της Ηπείρου που θα επισκεφτούν). Άλλα τόσα, περίπου, θα χρειαστεί να πληρώσουν για βενζίνες. Εξίσου «αλμυρά» είναι τα διόδια στους αυτοκινητόδρομους, που οδηγούν στις υπόλοιπες Περιφέρειες της Ελλάδας. Ίσως έτσι εξηγείται το γεγονός ότι χρόνο με το χρόνο, μεγαλώνει ο αριθμός των νοικοκυριών που αποφεύγει τους μεγάλους αυτοκινητόδρομος, καθώς δεν αντέχουν  να πληρώσουν και τα «χαράτσια» των διοδίων. 

Βλέπετε, οι «εκσυγχρονιστικοί» νόμοι (για τις ιδιωτικοποιήσεις, για την απελευθέρωση τιμών και αγορών κλπ), δεν ψηφίστηκαν για να ανακουφιστούν τα λαϊκά νοικοκυριά, αλλά για να γίνουν οι πλούσιοι πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι. Το ίδιο ισχύει και με τους νόμους, για την παραχώρηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (Ολύμπια, Ιόνια, Εγνατία, Αττικής Οδός κλπ), οι οποίοι παραχωρήθηκαν για εκμετάλλευση στους ιδιώτες με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους, όπως το δικαίωμα να ανεβάζουν κάθε χρόνο τις τιμές των διοδίων, με βάση τον τιμάριθμο. Κάτι παρόμοιο δηλαδή με την Αυτόματη Τιμαριθμική Αναπροσαρμογή των μισθών και συντάξεων, τη γνωστή ΑΤΑ, όπως ίσχυε από το 1981 μέχρι τις αρχές της δεκαετία.

Δυστυχώς, αν και οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι κατασκευάστηκαν με φόρους που πλήρωσαν τα λαϊκά νοικοκυριά, προκειμένου να ταξιδεύουν με ασφάλεια και δωρεάν την πατρογονική τους εστία ή για τουρισμό σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, φτάσαμε στο σημείο να τους ξαναπληρώνουμε με τις κερδοσκοπικές αυξήσεις στα διόδια που επιβάλλουν οι διάφοροι επιχειρηματικοί όμιλοι για να θησαυρίζουν! Δεν είναι υπερβολή να πούμε πως αυτοί που εμποδίζουν την κίνηση στους εθνικούς δρόμους και στέλνουν τους οδηγούς από παρακαμπτήριες δεν είναι οι αγρότες (όταν  κλείνουν τους δρόμους με τα τρακτέρ διεκδικώντας την ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων τους) αλλά οι κυβερνητικές πολιτικές, που επιτρέπουν στους επιχειρηματικούς ομίλους να επιβάλλουν ελεύθερα κερδοσκοπικές αυξήσεις στα διόδια των «εθνικών» αυτοκινητόδρομων. 


*Δημοσιογράφος και αντιπρόεδρος της Αδελφότητας «ΤΟ ΗΡΩΪΚΟ ΣΟΥΛΙ»