Επιτυχημένη η πρώτη περίοδος λειτουργίας της Σχολής Βελλά ως Σ.Μ.Υ.Κ.
Του π. Ηλία Μάκου
Απόλυτα επιτυχημένη ήταν η πρώτη περίοδος λειτουργίας της Σχολής Μαθητείας Υποψήφιων Κληρικών της Μονής Βελλάς.
Τώρα είναι η εξεταστική, ωστόσο οι έξι μήνες λειτουργίας της (από τον Ιανουάριο του 2025), έδειξε ότι μπορεί το θεσμικό πλαίσιο να είναι ακόμη ασαφές, ωστόσο χάρις στην φροντίδα και στο ενδιαφέρον του Μητροπολίτου Ιωαννίνων κ. Μαξίμου, την κοπιώδη προσπάθεια του Σχολάρχου αρχιμανδρίτου του Οικουμενικού Θρόνου και Πρωτοσυγκέλλου της Μητροπόλεως Ιωαννίνων π. Θωμά Ανδρέου, αλλά και τη συμβολή των καθηγητών, καθώς και των σπουδαστών η Σχολή θα έχει ελπιδοφόρα συνέχεια, προς όφελος της Εκκλησίας, αναβιώνοντας τις παλιές καλές ημέρες της ιστορικής Σχολής Βελλά.
Η λειτουργία της Σχολής ως προς τη διοίκησή της, αλλά και ως προς τη διδασκαλία των μαθημάτων είναι υποδειγματική, οι συνθήκες διαβίωσης των σπουδαστών στο οικοτροφείο άνετες και με ολοκληρωμένη παροχή υπηρεσιών.
Μια από τις πρόσφατες δραστηριότητες της Σχολής ήταν προσκυνηματική εκδρομή των σπαουδαστών στην Πιερία, όπου φιλοξενήθηκαν και συναντήθηκαν από τον Μητροπολίτη Κίτρους, Κατερίνης και Πλαταμώνος κ. Γεώργιο.
Η Σχολή Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών Βελλάς είναι σημαντικό ότι οριοθετείται από τον συγκερασμό της παιδείας και της αρετής, όπου η παιδαγωγία του ήθους, πέρα από τις παρεχόμενες γνώσεις, συμβάλλει στην ανέγερση-ανύψωση της πνευματικής οικοδομής.
Και διδάσκονται οι υποψήφιοι κληρικοί να έχουν ψυχή και πνοή, κίνητρο και σκοπό, θούριο και καθημερινό εμβατήριο την αγάπη. Να το κλειδί της πορείας. Να το κλειδί της επιτυχίας.
Στη Σχολή Βελλάς τα διδάγματα και τα μηνύματα προς τους σπουδαστές είναι πολύτιμα, γι' αυτό και τόσο αναγκαία. Και αυτά τα διδάγματα και αυτά τα μηνύματα κατατείνουν στο ότι οι φλογερές αξίες του Ελληνορθόδοξου Γένους μπορούν να είναι επίκαιρες και σήμερα και αύριο και πάντοτε. Γιατί το αιώνιο είναι πάντοτε επίκαιρο.
Η Εκκλησιαστική Σχολή Βελλάς Ιωαννίνων ιδρύθηκε το 1911 (μετρά 114 χρόνια ζωής) από τον τότε Μητροπολίτη Βελλάς και Κονίτσης, μετέπειτα Μητροπολίτη Ιωαννίνων και κατόπιν Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Σπυρίδωνα Βλάχο και λειτούργησε αρχικά ως Ιεροδιδασκαλείο, με σκοπό τη μόρφωση ιερέων και διδασκάλων για την εξυπηρέτηση, κατά κύριο λόγο, των περιοχών της Ηπείρου.
Διένυσε τις εξής φάσεις:
*Ιερατική Σχολή από το 1911 ως το 1924, με τετραετές πρόγραμμα σπουδών (τύπος Ιεροδιδασκαλείου).
*Αγροτικό Ιεροδιδασκαλείο από το 1927 ως το 1939, με πενταετές πρόγραμμα σπουδών.
*Ιεροδιδασκαλείο από το 1939 ως το 1977, με εξαετές πρόγραμμα σπουδών.*
*Εκκλησιαστική Παιδαγωγική Ακαδημία από το 1977 ως το 1989, με τριετές πρόγραμμα σπουδών.
*Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή Βελλάς από το 1993 ως το 2006, με τριετές πρόγραμμα σπουδών (και από το 2001 ως το 2006, με έξι εξάμηνα σπουδών, επιπέδου Τ.Ε.Ι.).
*Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Βελλάς Ιωαννίνων από το 2006 ως το 2022, με οκτώ εξάμηνα σπουδών πανεπιστημιακού επιπέδου και με δύο κατευθύνσεις: Πρόγραμμα Ιερατικών Σπουδών και Πρόγραμμα Εκκλησιαστικής Μουσικής και Ψαλτικής.
* Σχολή Μαθητείας Υποψήφιων Κληρικών από το 2025.
Η πορεία της στο διάβα των δεκαετιών είναι βασισμένη στα σταθερά παιδευτικά δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία η μόρφωση οφείλει να αφορά στον εσωτερικό κόσμο του εκπαιδευόμενου, καθώς και στην πνευματικότητά, με την οποία μεταμορφώνεται ο άνθρωπος.
Η θρησκεία επιδιώκει και ωθεί προς την καλλιέργεια των αρετών, αλλά και η παιδεία, αν δεν αποβλέπει στην άσκηση των αρετών, δεν είναι παιδεία.
Με την παιδεία επιδιώκεται να δοθεί στον άνθρωπο η αγωγή εκείνη, η οποία θα τον κάνει ικανό, αφ’ ενός να καλυτερεύσει τους όρους διαβίωσής του και αφ’ ετέρου να αναπτύσσει συνεχώς τον εσωτερικό του ψυχικό κόσμο, κάτι, που αποτελεί βασική προτεραιότητα και της πίστης.