"Έπεσαν", επιτέλους, οι υπογραφές...

Παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστου Σταϊκούρα πραγματοποιήθηκε σήμερα το μεσημέρι στο Καλπάκι η υπογραφή της σύμβασης του έργου «Επέκταση Ιονίας Οδού, Τμήμα Ιωάννινα - Κακκαβιά».

Πρόκειται για ένα έργο υψηλών τεχνικών απαιτήσεων, το οποίο αποτελείται από δύο υπο-τμήματα, και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, 12 Ανισόπεδους Κόμβους, 5 Γέφυρες, 1 Σήραγγα, και 5 Άνω και 25 Κάτω Διαβάσεις. Ο προϋπολογισμός αγγίζει τα 310 εκατ. ευρώ και εντάχθηκε στο Πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027», του Νέου ΕΣΠΑ.

Το «πολύπαθο», όπως το χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός, έργο παίρνει πλέον το δρόμο της υλοποίησης συμβάλλοντας στην περιφερειακή και εθνική ανάπτυξη αφού θα καταστήσει την χώρα μας διαβαλκανικό κόμβο, ενισχύοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή ανάμεσα σε πολλές περιοχές της Δυτικής και της Βόρειας Ελλάδας.

Ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ

Τεχνικά δύσκολο χαρακτήρισε το συγκεκριμένο έργο και ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης κάνοντας μία σύντομη αναφορά στην ιστορία του.

Σημείωσε συγκεκριμένα: «Ήθελα πραγματικά να βρεθώ σήμερα μαζί σας, σε αυτή την πολύ σημαντική υπογραφή, για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος έχει να κάνει με το έργο αυτό καθ’ αυτό. Ένα εξαιρετικά «πονεμένο» έργο και «θύμα» μερικές φορές κάποιων μαξιμαλιστικών διεκδικήσεων.

Ένα έργο το οποίο, όμως, αυτή η κυβέρνηση κατάφερε και ωρίμασε, δημοπράτησε και βρισκόμαστε σήμερα στην ευτυχή θέση να μπορούμε να υπογράψουμε τη σχετική σύμβαση, ώστε να εκκινήσει άμεσα ένα έργο το οποίο εσείς γνωρίζετε καλύτερα από εμένα πόσο καθοριστικό είναι και για την ευρύτερη ανάπτυξη της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, αλλά και για την πολύ σημαντική διασύνδεση με την Αλβανία.

Προφανώς το έργο αυτό δίνει νέα αναπτυξιακή δυναμική σε όλο το βόρειο κομμάτι των Ιωαννίνων και σε όλο το Πωγώνι, προφανώς διευκολύνει πάρα πολύ την πρόσβαση και στο Ζαγόρι, είναι ένα έργο το οποίο το περιμένατε πάρα πολλά χρόνια και χαίρομαι ιδιαίτερα που είμαστε στην ευτυχή θέση επί δικής μας κυβέρνησης -επιτέλους- να ξεκινά.

Ο δεύτερος λόγος για τον οποίο ήθελα να βρεθώ σήμερα εδώ έχει να κάνει με το γεγονός ότι αμέσως μετά θα αναχωρήσω για να συμμετάσχω σε ένα Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, του οποίου θα προηγηθεί η Σύνοδος ΕΕ – Δυτικών Βαλκανίων. Και δεν θα μπορούσα να φανταστώ καλύτερη «γέφυρα» στην παρουσία μου σε αυτή τη Σύνοδο από αυτήν την υπογραφή σήμερα. Διότι, πράγματι, η Ελλάδα επενδύει στις καλές και σταθερές σχέσεις με την Αλβανία και προφανώς στηρίζει έμπρακτα όλα τα δικαιώματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας.
Και θέλω να πω με την ευκαιρία αυτή ότι η διαδικασία προσέγγισης της Αλβανίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι, θα έλεγα, ο καλύτερος τρόπος για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε ότι χρόνιες διεκδικήσεις της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας επιτέλους θα γίνουν πράξη. Σε αυτή την κατεύθυνση αγωνιζόμαστε. Γνωρίζει πάρα πολύ καλά και η φίλη Αλβανία ότι υπάρχει μια διαρκής πορεία με αιρεσιμότητα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου εμείς ουσιαστικά είμαστε οι ρυθμιστές της ταχύτητας με την οποία η Αλβανία θα κινείται προς την Ευρώπη. Και όσο πιο γρήγορα εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της, οι οποίες έρχονται από το παρελθόν, είτε μιλάμε για τα δικαιώματα αυτοπροσδιορισμού είτε μιλάμε για τα περιουσιακά δικαιώματα, τόσο πιο γρήγορα και εμείς θα συναινούμε και θα υποστηρίζουμε αυτή την ευρωπαϊκή πορεία της Αλβανίας.
Ο δρόμος, λοιπόν, αυτός γίνεται, ουσιαστικά, μια γέφυρα φιλίας μεταξύ της Ελλάδος και της Αλβανίας. Και προφανώς μια γέφυρα που αφορά πρωτίστως την Ελληνική Εθνική Μειονότητα, οπότε θα έλεγα ότι έχει και αυτή την ξεχωριστή, διαφορετική αξία, ένα πολύ έντονο και ισχυρό εθνικό πρόσημο, και θα έχω τη χαρά".


Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Στα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου αλλά και στο έντονο ενδιαφέρον της κυβέρνησης στην αναβάθμιση των οδικών αξόνων αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, χαρακτηρίζοντας τον νέο αυτοκινητόδρομο στοιχείο νευραλγικού χαρακτήρα στον χάρτη των οδικών αξόνων της πατρίδας μας.

Ο κ. Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας, του περιέγραψε τα οφέλη της κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου, μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων, ο οποίος αποτελεί τη φυσική απόληξη της Ιόνιας Οδού και τον δυτικότερο κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού.

Όπως είπε: «Αποτελεί ένα έργο διασυνοριακής σημασίας, καθώς ουσιαστικά επεκτείνει και συνδέει τους δύο αυτοκινητόδρομους που διατρέχουν σήμερα τη Δυτική και τη Βόρεια Ελλάδα, φτάνοντας μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Με τον αυτοκινητόδρομο Ιωάννινα – Κακαβιά, η Ήπειρος θα αποκτήσει μια νέα υποδομή, η οποία θα συμβάλλει στην περιφερειακή και την εθνική ανάπτυξη και θα ενισχύσει την κοινωνική συνοχή, ανάμεσα σε πολλές περιοχές της Δυτικής και της Βόρειας Ελλάδας. Θα προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες για καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες και θα βελτιώσει το επίπεδο οδικής ασφάλειας σε μια δύσκολη διαδρομή, η οποία συγκεντρώνει υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο».

Ο ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ

Ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, σημείωσε, μεταξύ άλλων:
"Η ολοκλήρωση του έργου, θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για την οικονομία και την κοινωνική ανάπτυξη της Ηπείρου. Η Περιφέρεια Ηπείρου, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, εργάστηκε εντατικά για την επικαιροποίηση μέρους των μελετών και η παρούσα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, ωρίμασε και δημοπράτησε αυτό το μεγάλο έργο, το οποίο τεχνικά είναι απαιτητικό και δύσκολο. Ο πρωθυπουργός μάλιστα εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι "θα τηρηθούν όλα τα σχετικά χρονοδιαγράμματα έτσι ώστε, να έχουμε την ευκαιρία με το καλό να ξαναβρεθούμε εδώ, μαζί, στην επίσημη παράδοση του δρόμου αυτού στην κυκλοφορία".

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΩΓΩΝΙΟΥ

Την τελετή της υπογραφής άνοιξε ο Δήμαρχος Πωγωνίου κ. Κωνσταντίνος Καψάλης κάνοντας λόγο για μέρα γιορτής και για ένα έργο στρατηγικής σημασίας.

Είπε χαρακτηριστικά: «Είναι μια ξεχωριστή μέρα για το Πωγώνι και την Ήπειρο καθώς κλείνει ένας κύκλος αβεβαιότητας που μας ταλαιπώρησε για 17 χρόνια. Η σύμβαση σηματοδοτεί την αρχή ενός σημαντικού έργου για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της υποδομής, όχι μόνο της περιοχής μας αλλά και ολόκληρης της χώρας. Αφορά την αναβάθμιση της συνδεσιμότητας, την ενίσχυση της οικονομίας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας που καθιστά διαβαλκανικό και διευρωπαϊκό κόμβο την χώρα μας. Δεν αφορά μόνο τη σύνδεση της Ελλάδας με την Αλβανία, αλλά και τη διευκόλυνση της εμπορικής και τουριστικής δραστηριότητας στην ευρύτερη περιοχή.

Πρόκειται για ένα έργο που θα μειώσει τους χρόνους μετακίνησης, θα βελτιώσει την ασφάλεια και θα διευκολύνει τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, καθιστώντας την περιοχή μας πιο ανταγωνιστική και προσιτή σε επισκέπτες και επενδυτές.

Ευχαριστούμε πολύ τον Πρωθυπουργό που κατέβαλε προσωπική προσπάθεια ένταξης του έργου σε πρόγραμμα χρηματοδότησης αλλά και τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Κώστα Τασούλα, τον πρ. Υπουργό κ. Σταύρο Καλογιάννη και τον Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλέξανδρο Καχριμάνη που συνέβαλαν στην προσπάθεια ολοκλήρωσης του οδικού άξονα.

Η υπογραφή αυτής της σύμβασης σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου για την περιοχή μας. Είμαι βέβαιος πως η ολοκλήρωση αυτού του έργου θα αφήσει ένα σημαντικό αποτύπωμα στην περιοχή και θα συμβάλλει στην ανάπτυξή της τα επόμενα χρόνια. Ο δρόμος Ιωαννίνων-Κακαβιάς είναι η γέφυρα που συνδέει το παρόν με το μέλλον, την παράδοση με την πρόοδο, και την τοπική κοινότητα με την ευρύτερη περιοχή και τον κόσμο. Με την υπογραφή αυτής της σύμβασης, ανοίγουμε τον δρόμο για ένα πιο συνδεδεμένο και ευημερούν Ηπειρώτικο και Πωγωνίσιο μέλλον» σημείωσε.

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΡΟΠΟΛΗΣ

Ο Δήμαρχος Δρόπολης και Πωγωνίου κ. Δημήτριος Τόλης επεσήμανε τα οφέλη για την ενίσχυση της διασυνοριακής σύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας τονίζοντας ότι θα αποτελέσει καταλύτη ανάπτυξης για τις δύο χώρες ενώ για νέες προοπτικές που ανοίγονται έκανε λόγο ο Περιφερειάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης.

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ΑΒΑΞ

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης δεσμεύτηκε ότι το έργο θα παραδοθεί το συντομότερο δυνατό λέγοντας ότι απαιτήθηκε μεγάλη επιμονή από την Κυβέρνηση ώστε «να φτάσουμε από τα ευχολόγια στην ημέρα υπογραφής της σύμβασης» όπως τόνισε χαρακτηριστικά.

ΠΑΡΟΥΣΙΕΣ

Η σύμβαση του έργου υπεγράφη από τον Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Δημήτριο Αναγνώπουλο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου ΑΒΑΞ κ. Κωνσταντίνο Μιτζάλη, ενώ παρόντες ήταν επίσης ο Πρόεδρος της Βουλής κ. Κώστας Τασούλας, ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργό κ. Θανάσης Γοντοεώργης, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές κ. Νίκος Ταχιάου, η Βουλευτής Ιωαννίνων κ. Μαρία Κεφάλα, ο Βουλευτής Άρτας κ. Γεώργιος Στύλιος, ο πρ. Υπουργός κ. Σταύρος Καλογιάννης, η Γενική Πρόξενος της Αλβανίας στα Ιωάννινα κ. Irida Laci, ο Γεν. Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου- Δυτ. Μακεδονίας κ. Σεραφείμ Λιάπης, η Αναπλ. Περιφερειάρχης κ. Αγνή Νάκου, οι Αντιπεριφερειάρχες κ.κ. Κώστας Σιαράβας, Ελένη Περιστέρη, Πρόδρομος Γαϊτανίδης, Σίμου Αναστασία, Κίτσιος Κωνσταντίνος, Αρλέτου Αικατερίνη, οι Δήμαρχοι Ιωαννίνων κ. Θωμάς Μπέγκας, Ζαγορίου κ. Γιώργος Σουκουβέλος και Κόνιτσας κ. Ανδρέας Παπασπύρου, ο Γενικός Αστυνομικός Διευθυντής Ιωαννίνων κ. Γιώργος Αζέλης, ο Συντονιστής Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων Ηπείρου, Δυτ. Μακεδονίας & Νήσων Κέρκυρας.