θεσπρωτια: Να στηριχθεί η τοπική αγορά...

Έναν κυριολεκτικό καταιγισμό διαφημιστικών μηνυμάτων έχουν εξαπολύσει τις τελευταίες ημέρες οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα ενόψει της φετινής «Black Friday», της Παρασκευής των προσφορών (29 Νοεμβρίου), υποσχόμενοι στους καταναλωτές υπέρμετρα, σε κάποιες περιπτώσεις, ποσοστά εκπτώσεων στα είδη τους. 

Με αυτό τον τρόπο οι μεγάλοι παίκτες του λιανεμπορίου διεκδικούν ακόμα μεγαλύτερο μερίδιο από την αγορά, σε βάρος των μικρών επιχειρήσεων που αδυνατούν να τους ανταγωνιστούν, για ευνόητους λόγους. Τι μέλλει γενέσθαι λοιπόν με τους μικρομεσαίους που ούτως ή άλλως περνούν δύσκολες μέρες; Στο ερώτημα αυτό καλούνται να δώσουν απάντηση οι ίδιοι οι πολίτες, οι οποίοι έχουν κάθε συμφέρον να στηρίξουν την τοπική αγορά, στηρίζοντας με τον τρόπο αυτό και την τοπική οικονομία. Εξάλλου, τα εντυπωσιακά ποσοστά εκπτώσεων δεν είναι πάντα… αθώα, ενώ δεν αποκλείεται οι μεγάλες προσφορές να κρύβουν και παγίδες όπως συμπεραίνει κανείς διαβάζοντας τις συστάσεις που απευθύνουν ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας.

Οι μικροί έχουν… ψυχή!

Καθώς οι καταναλωτές στρέφονται στο διαδίκτυο και τις αλυσίδες, ειδικά σε περιστάσεις όπως η επικείμενη «Black Friday», ο τζίρος των μικρών εμπορικών καταστημάτων και στη Θεσπρωτία συρρικνώνεται και αυτό σε μία περίοδο ιδιαίτερα δύσκολη γι’ αυτά καθώς δίνουν πραγματική μάχη για την επιβίωσή τους. 

Είναι προφανές ότι η διατήρησή τους είναι προς όφελος των καταναλωτών, οι οποίοι μπορούν και οφείλουν να στηρίξουν τους μικρομεσαίους της τοπικής αγοράς κλείνοντας τα αυτιά στις «σειρήνες» των μεγάλων, στηρίζοντας έτσι ουσιαστικά την τοπική οικονομία. Εδώ μετράει κυρίως η προσωπική γνωριμία και σχέση που επιτρέπει να ζητάει κανείς τον λόγο ή να επιστρέφει με ευκολία ένα προϊόν στο κατάστημα, ο ιδιοκτήτης του οποίου δύσκολα θα πουλήσει, λόγω αυτής της σχέσης, προϊόντα κατώτερης ποιότητας. Παράλληλα, επειδή ο έλεγχος είναι πιο «σφιχτός» ακόμα πιο δύσκολα ο μικρός έμπορος θα κάνει πλασματικές εκπτώσεις, σε αντίθεση με μεγάλες αλυσίδες που έχουν την έδρα τους μακριά, οι οποίες σε περιόδους όπως αυτή βρίσκουν ευκαιρία να «ξεστοκάρουν» εμπόρευμα, ενώ μετά την απομάκρυνση από το ταμείο τους, δύσκολα αναγνωρίζεται το λάθος και ο καταναλωτής πρέπει να εκκινήσει πολύπλοκες διαδικασίες για να δικαιωθεί. 

Άρχισε η έρευνα

Πάντως, ενόψει «Black Friday» και οι Γιαννιώτες καταναλωτές έχουν ξεκινήσει έρευνα αγοράς αναζητώντας ευκαιρίες σε προϊόντα όπως κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις και laptop, όπως συνέβη και πέρυσι. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Public, οι Έλληνες καταναλωτές την περυσινή Black Friday «κυνήγησαν» τις προσφορές στα είδη τεχνολογίας. 

Κυριακή… ανοιχτά!

Λόγω της «Black Friday» στις 29 Νοεμβρίου και της «Cyber Monday» που ακολουθεί στις 2 Δεκεμβρίου, προαιρετικά ανοιχτά μπορούν να είναι τα εμπορικά καταστήματα στα Γιάννενα την πρώτη Κυριακή του Δεκεμβρίου. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και πέρυσι. 

Στην Αθήνα ήδη ο πρόεδρος του εκεί Εμπορικού Συλλόγου δήλωσε πως όποιο κατάστημα επιθυμεί μπορεί να λειτουργήσει την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου με προτεινόμενο ωράριο 11:00 με 18:00. Εδώ πάντως ο Εμπορικός Σύλλογος είχε αντιδράσει έντονα πέρυσι στο ενδεχόμενο να ανοίξουν τα καταστήματα την Κυριακή αμέσως μετά τη «Black Friday» υποστηρίζοντας ότι το συγκεκριμένο μέτρο ευνοεί μόνο τις μεγάλες αλυσίδες και τα πολυκαταστήματα, αφού είναι οι μόνες επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν εκπτώσεις της τάξης του 60 και 70%.

Τι να προσέχουμε

Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δείχνουν όσοι καταναλωτές επιλέξουν να κάνουν τις αγορές τους κατά τη «Black Friday», καθώς μπορεί να κρύβονται παγίδες. Για το λόγο αυτό, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας δίνουν μία σειρά από χρήσιμες συμβουλές. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, συνιστούν τα ακόλουθα:

- Προσέχουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων, γιατί κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.

- Επιβεβαιώνουμε την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής. Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν. Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων.

- Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους.

- Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). 

- Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης...