Όταν ο στρατός (με τις Μ.Ο.Μ.Α.) έκανε αρκετά έργα υποδομής στη Θεσπρωτία...

Σε δυσπρόσιτα μέρη της Θεσπρωτίας, κυρίως ημι-ορεινών και ορεινών χωριών, οι πιο ηλικιωμένοι αναφέρουν  ότι το «τάδε γεφύρι το έφτιαξε ο στρατός», "αυτό το δρόμο τον άνοιξε ο στρατός". 
Και όταν λένε ο στρατός, εννοούν τις Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (Μ.Ο.Μ.Α.), που έφτιαξαν από το μηδέν σε πολλές περιπτώσεις, γεφύρια, δρόμους και άλλα πολλά. 

H καταστροφή και η ερήμωση, ειδικά της υπαίθρου, κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον εμφύλιο, που ακολούθησε, οδήγησε τις Μ.Ο.Μ.Α να πρωταγωνιστήσουν σε μια σειρά από έργα  στην περιοχή. Αλλά και αργότερα δραστηριοποιήθηκαν. 

Στη Θεσπρωτία από τις Μ.Ο.Μ.Α έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους. Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν. Επίσης  κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα, με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης. Οι Μ.Ο.Μ.Α., έδωσαν το «παρών» σε όλες τις φυσικές καταστροφές , που έπληξαν το Θεσπρωτικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λπ.)». 

Οι Μ.Ο.Μ.Α. διοικητικά ήταν κατασκευαστικές Μονάδες   και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας τους ή σε γειτονικούς νομούς. Η Θεσπρωτία καλύπτονταν από τις Μ.Ο.Μ.Α Ιωαννίνων. 

Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από αξιωματικούς και οπλίτες του  Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό αξιωματικών από τα λοιπά  όπλα του Στρατού ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π). 

Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν σε περίοδο ειρήνης με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα, όπως και μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών, ιδίως σε ακριτικές περιοχές, όπως αυτή της Θεσπρωτίας. 

Σε περίοδο πολέμου οι Μ.Ο.Μ.Α ήταν ορισμένο να μεταβάλλονται  σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και να υπάγονται στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής  (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.).