Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πολλά τα πανηγύρια τον Ιούλιο και τον Αύγουστο στη Θεσπρωτία....

Στα περισσότερα χωριά της Θεσπρωτίας τα πανηγύρια γίνονται το καλοκαίρι και κυρίως τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, με αφορμή είτε θρησκευτική εορτή (της αγίας Κυριακής, της αγίας Μαρίνας, του αγίου Παντελεήμονα, του προφήτη Ηλία, της Αγίας Παρασκευής, το Δεκαπενταύγουστο, του αγίου Κοσμά κ.λπ.), είτε με αφορμή πολιτιστικές εκδηλώσεις. Είναι η καλύτερη περίοδος, γιατί συνδυάζεται με τον καλό καιρό και τις διακοπές. Η παραδοσιακή μουσική και οι χοροί εκφράζουν μία στάση ζωής, έναν τρόπο ανταμώματος κι επικοινωνίας κι έναν ολόκληρο πολιτισμό. Και είναι ασφαλώς άξιοι επαίνων  οι Σύλλογοι εκείνοι, και οι κάτοικοι, που μοχθούν για την οργάνωση των πανηγυριών. Γιατί δημιουργούν ένα ευρύτερο πολιτιστικό κλίμα, που περιλαμβάνει ήθη και έθιμα του παλιού καιρού. Όλα αυτά είναι ένας αληθινός θησαυρός, μία σπουδαία κληρονομιά. 
ΤΑ ΠΑΛΑΙΑ ΧΡΟΝΙΑ
Τα παλαιά χρόνια ταπανηγύρια ήταν μια όαση,  μια στιγμή  ξενοιασιάς και μια ευκαιρία για διασκέδαση στη σκληρή και κοπιαστική ζωή, που ζούσαν οι άνθρωποι. Το πανηγύρι ήταν τόπος συνάντησης, συνεύρεσηςτων κατοίκων ενός χωριού, αλλά και με τους κατοίκους των γειτονικών χωριών που έρχονταν στο τοπικό πανηγύρι. Οι κάτοικοι του ενός χωριού γνωρίζονταν με τους κατοίκους των άλλων χωριών κυρίως μέσω των πανηγυριών. Οι σκληρές καθημερινές δουλειές, η έλλειψη συγκοινωνιακών μέσων εμπόδιζαν την αλληλοεπικοινωνία και την αλληλογνωριμία μεταξύ των κατοίκων των γειτονικών χωριών  και τα πανηγύρια βοηθούσαν σε μεγάλο βαθμό προς αυτή την κατεύθυνση. Τα πανηγύρια τότε ήταν ο μοναδικός και αποκλειστικός τρόπος διασκέδασης των κατοίκων, μαζί φυσικά με τους γάμους και τα βαφτίσια. Το κύριο όμως και κυρίαρχο μέσο διασκέδασης ήταν πάντα τα πανηγύρια και σε μικρότερο βαθμό οι γάμοι και τα βαφτίσια. Πέρα όμως από  την αλληλογνωριμία μεταξύ των κατοίκων μιας περιοχής, τα πανηγύρια έπαιζαν τότε μια πολύ πιο σπουδαία και σημαντική λειτουργία. Αυτή της γνωριμίας μεταξύ των νέων του χωριού ή των χωριών με τελική κατάληξη το γάμο και την παντρειά.  Η κλειστή και αυστηρότατη κοινωνία μπροστά στον κυκλικό χορό της πλατείας έσπαγε, χαλάρωνε (τα μάτια πάντα έπαιζαν τον κυρίαρχο ρόλο), μετά αμέσως έπιαναν δουλειά οι προξενητάδες με τις προξενήτρες, οι γνωστοί και οι συγγενείς και πάντα συνήθως τα περισσότερα προξενιά, οι αρραβώνες και οι γάμοι επακολουθούσαν μετά τα πανηγύρια. Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι τα παλιότερα χρόνια πέρα από την πίστη, τη λατρεία προς τον τοπικό άγιο και τη θρησκευτικότητα των κατοίκων, αμέσως μετά ο κυριότερος ρόλος των πανηγυριών ήταν αυτός της επαφής και της γνωριμίας ανάμεσα στους νέους με τελική κατάληξη το γάμο. Και βέβαια αυτός της διασκέδασης, του γλεντιού, της χαράς και του ξεφαντώματος.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Καταπέλτης ο ερευνητής Στήβενς Σμιθ για τους "Τσάμηδες": Είναι "αχάριστες γενεές"!

Καταπέλτης ο ερευνητής Στήβενς Σμιθ για τους "Τσάμηδες": Τους χαρακτηρίζει "αχάριστες γενεές". Στο κείμενο, που επιμελήθηκε, και το οποίο  αποτελεί στην ουσία έκθεση των πραγματικών γεγονότων, αποκαλύπτει αλήθειες, που παρασιωπούνται. Αναφέρεται συγκεκριμένα: "Μετά την Μικρασιατική καταστροφή και την ανταλλαγή των πληθυσμών οι Μουσουλμάνοι  της Θεσπρωτίας, οι επωνομαζόμενοι  και “Τσάμηδες”, παρέμειναν στη Θεσπρωτία, διότι δήλωσαν ότι είναι Ελληνες και δεν επιθυμούν την ανταλλαγή.  Οι Τσάμηδες αριθμούσαν περί τις 18.000 πληθυσμό, ασχολούνταν με τη γεωργία και κατείχαν τα καλύτερα κτήματα στην περιοχή. Το Ελληνικό Κράτος τους παρείχε αφειδώς τα αγαθά της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και του ανθρωπισμού, χαρακτηριστικά γνωρίσματα, εξάλλου, της Ελληνικής Φυλής. Είναι δε αναρίθμητες οι ενδείξεις ευνοίας, αγάπης και στοργής του Ελληνικού Κράτους προς αυτούς. Παρόλα αυτά, εκμεταλλευόμενοι την ανοχή και τους εκ παραδόσεως φιλελεύθερους θεσμούς της χώρας, συνέχιζαν τις …

Χρήστος Τσώνης και Χρήστος Πιτούλης, τα πρώτα δύο θύματα στην Ηγουμενίτσα των Ιταλών κατακτητών και των Τουρκοτσάμηδων συνεργατών τους

Του Μιχαήλ Γκίκα
Πέρασαν κιόλας 70 ολόκληρα χρόνια από τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου με τα εκατομμύρια νεκρούς. Η πατρίδα μας είχε το δικό της τίμημα και έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην έκβασής του. Ο δικός μας τόπος, η Θεσπρωτία μας, είχε τα δικά της θύματα, τους δικούς της μάρτυρες. Οι δύο πρώτοι από αυτούς ήταν οι συμπολίτες μας Χρήστος Πιτούλης και ο Χρήστος Τσώνης, στους οποίους θα ήθελα να αναφερθώ

Γιατροί υποστηρίζουν ότι θεραπεύουν τον καρκίνο χωρίς φάρμακα!

Ποιες είναι οι κορυφαίες αντικαρκινικές τροφές... 
*Το λεμόνι είναι 10.000 φορές ισχυρότερο από τη χημιοθεραπεία! Γιατροί στην Ελλάδα υποστηρίζουν ότι θεραπεύονται όλα τα είδη του καρκίνου, χωρίς φάρμακα! Ισχυρίζονται ότι "όποιος ασθενήσει από καρκίνο, θα υποστεί γραμμικούς επιταχυντές, χημειοθεραπείες,διαρκείς εξετάσεις που κρατούν τον άρρωστο σε διαρκή αγωνία, ανασφάλεια, φόβο και πανικό. Και ενώ το φαρμακείο της φύσης μας δίνει απλόχερα όλα τα όπλα για την αντιμετώπιση και των πλέον επικίνδυνων ασθενειών μέσα από τους πολύτιμους καρπούς του, η συμβατική ιατρική αρνείται να το

Αντιδράσεις σε χωριό της Παραμυθιάς κατά των σεισμικών ερευνών ια πετρέλαιο..

Σε αναβρασμό βρίσκεται  η τοπική κοινωνία στο Πολύδροσο Παραμυθιάς  μετά την ανακοίνωση ότι αναμένονται σεισμικές έρευνες για πετρέλαιο στην περιοχή, που περιλαμβάνουν και τμήματα του χωριού. Όπως τονίζουν σε αναρτήσεις τους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης "εύλογη είναι η ανησυχία για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και τις συνθήκες που θα επικρατήσουν, αν πραγματοποιηθούν τα σχέδια της  ξένης πετρελαϊκής κοινοπραξίας "Repsol/ Energean).", η οποία  έχει αποκτήσει δικαιώματα έρευνας σε 400 τετραγωνικά χιλιόμετρα  στην Περιφέρεια Ηπείρου και μάλιστα στο βόρειο και  πιο ορεινό τμήμα της, όπου βρίσκονται τα περισσότερα δάση, ποτάμια και πηγές, ιστορικά και φυσικά μνημεία, ποικιλία πανίδας και χλωρίδας και ελάχιστες  επεμβάσεις από  την δραστηριότητα του ανθρώπου". Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με  πρώτη παρουσίαση για το πρόγραμμα «Γεωφυσικών Σεισμικών Ερευνών» εντός του δήμου Σουλίου, η πρώτη φάση περιλαμβάνει γεωφυσική σεισμική έρευνα στην περιοχή από τη Ζίτσα έως και τους …

Μέ μεγαλοπρέπεια ἡ Κεστρίνη ἑόρτασε τόν προστάτη της Ἅγιο Μηνᾶ

Μέ μεγαλοπρέπεια ἡ Κεστρίνη Θεσπρωτίας ἑόρτασε τόν προστάτη της Ἅγιο Μηνᾶ, μέ διήμερες ἐκδηλώσεις. Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς, 11 Νοεμβρίου 2017, τελέστηκε ὄρθορς καί θεία λειτουργία μετά κηρύγματος, ἱερουργούντος τοῦ Μητροπολίτου Παραμυθίας Τίτου, ὁ ὁποῖος πλαισιωνόταν ἀπό τό Γενικό Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπο π. Βελισσάριο Σάντα καί ἱερεῖς τῆς Μητροπόλεως. Ἡ συμμετοχή τοῦ κόσμου μεγάλη, δεῖγμα τῆς εὐσέβειας πρός τό μεγαλομάρτυρα Μηνᾶ, πού διδάσκει μέ τό ἀθάνατο παράδειγμά του. Φωτίζει μέ τή φωτεινή ζωή του. Δέ λύγισε κάτω ἀπό τό βάρος τόσο βασάνων καί θλίψεων. Μετά τή θεία λειτουργία παρατέθηκε δεξίωση στό πνευματικό κέντρο τοῦ ναοῦ. Τήν παραμονή τῆς ἑορτῆς, 10 Νοεμβρίου, πρός τό τέλος τοῦ πανηγυρικοῦ ἑσπερινοῦ λιτανεύτηκε ἡ εἰκόνα τοῦ Ἁγίου Μηνᾶ στούς δρόμους τοῦ χωριοῦ, ἀκολουθούντων τῶν ἱερέων μέ ἐπικεφαλῆς τόν ἡγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Ραγίου ἀρχιμανδρίτη π. Γεράσιμο Φραγκόπουλο, τόν Ἀρχιερατικό Ἐπίτροπο περιφέρειας Ἡγουμενίτσης πρωτοπρεσβύτερο-θεολόγο π. Ἐλευθέριο Κωνσταντῆ καί ἄλλους ἱερεῖς. …

Κτηνοτρόφοι και κυνηγοί στη Θεσπρωτία ανάσταστοι από τους λύκους, αποδίδουν τις ευθύνες στην πολιτεία

Κτηνοτρόφοι και κυνηγοί στη Θεσπρωτία είναι ανάσταστοι από τις επιθέσεις των λύκων! Και αποδίδουν τις ευθύνες για το πρόβλημα στην πολιτεία, που δε διαχειρίζεται ορθά το θέμα. Επιτίθενται σε αιγοπρόβατα και αγελάδες, καθώς και κυνηγόσκυλα και τα κατασπαράζουν. Κάτι πρέπει να γίνει, λένε, οι κτηνοτρόφοι και οι κυνηγοί του νομού, γιατί η κατάσταση δεν πάει άλλο. Και πραγματικά, τα κρούσματα είναι συχνά. Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε με δηλώσεις της και η πρόεδρος του Συλλόγου Κτηνοτρόφων Θεσπρωτίας Μυρτώ Λύκα, τονίζοντας πως «όχι, το πρόβλημα δεν είναι ο λύκος. Όχι, ο λύκος δεν είναι εχθρός μας. Χρόνια τώρα μοιραζόμαστε μαζί του τα Ελληνικά βουνά και το ξέρουμε καλύτερα από τον καθένα σας. Η λανθασμένη διαχείριση είναι το πρόβλημα".