Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στη Γλούστα Φιλιατών και στην Πετροβίτσα Παραμυθιάς γιορτάστηκε πανηγυρικά το "Γενέθλιον του Ιωάννου του Προδρόμου"!

Στη Γλούστα Φιλιατών και στην Πετροβίτσα Παραμυθιάς γιορτάστηκε πανηγυρικά το "Γενέθλιον του Ιωάννου του Προδρόμου"! Στη Γλούστα Φιλιατών ευλαβούνται ιδιαίτερα τον Ιωάννη τον Πρόδρομο και στον ομώνυμο ναό τελέστηκε θεία λειτουργία μετά αρτοκλασίας. Αμέσως μετά ακολούθησε, όπως κάθε χρόνο, ημερήσιο πανηγύρι με την ορχήστρα του Λευτέρη Γκιώκα με την πρωτοβουλία της  Εκκλησιαστικής Επιτροπής, της τοπικής κοινότητας και της αδελφότητας Κεφαλοχωρίου (Γλούστας) «Ο Πρόδρομος», που δρομολόγησε λεωφορείο από την Αθήνα για την παρουσία απόδημων στην εκδήλωση. 
***
Ακόμη στο γραφικό ξωκκλήσι του αη Γιάννη στην Πετροβίτσα, εψάλη όρθος και θεία λειτουργία μετά αρτοκλασίας. Με φροντίδα κατοίκων του χωριού προσφέρθηκε φαγητό, ενώ έγινε και γλέντι με την ορχήστρα του Χρήστου Μαρτίνη. Μαζεύτηκαν άτομα από τα γύρω χωριά, και μέσα στην καταπράσινη φύση απόλαυσαν ωραίες στιγμές. 
***
Για το πως εορτάζονταν παλαιότερα στη Γλούστα Φιλιατών το "Γενέθλιον του Ιωάννου του Προδρόμου", γράφει σχετικά στο βιβλίο του "Τα πανοχώρια της Μουργκάνας" ο Γιάννης Μούτσιος: <<...Και νάτες τώρα, οι Γλουστινές γυναίκες κάθε απόγευμα να ετοιμάζουν τα πάντα. Καθαρίσανε την εκκλησιά μέσα κι έξω, καθώς και το χοροστάσι. Κι επειδή την εποχή εκείνη έξω από την εκκλησιά γινότανε κοινό τραπέζι, οι γυναίκες ετοιμάσανε τα πάντα, από τραπέζια, καθίσματα και μπάσια, καζάνια, πυροστιές, σαγάνια, πιάτα, κουταλοπήρουνα κλπ., που τα 'φέρναν οι γυναίκες από τα σπίτια τους και τα ξαναπέρνανε πάλι όταν τελείωνε το πανηγύρι.
Δυο μέρες δε πριν το πανηγύρι, οι γυναίκες πηγαίναν για ξύλα απάνω στη Βελίκα και στο γυρισμό είχαν ένα αγόρι που κρατούσε ένα ψηλό κοντάρι, στην κορυφή του οποίου υπήρχε σταυρός κι εκεί που σμίγονταν το κοντάρι με το σταυρό είχαν δεμένο το φλάμπουρο, ένα μεγάλο μαντήλι σε χρώμα ουρανί, που ήταν της εκκλησίας και το 'χαν για κάθε χρόνο. Τ' αγόρι προηγούνταν κι ακολουθούσαν οι γυναίκες τραγουδώντας. Την ίδια στιγμή απ' όλα τα σοκάκια της Γλούστας, ανηφόριζαν οι Γλουστινοί προς το χοροστάσι της εκκλησιάς τ' Αϊ Γιάννη.
Οι επίτροποι της εκκλησιάς υποδέχονταν τις ζαλωμένες με ξύλα γυναίκες με το πατροπαράδοτο λουκούμι, που το παίρναν ζαλωμένες και μόλις ξεζαλώνονταν μια μια έμπαιναν στο χορό και χορεύανε τραγουδώντας με το στόμα, ενώ οι επίτροποι της εκκλησιάς συνεχίζανε να κερνούν με λουκούμι όλους τους χωριανούς που συγκεντρώνονταν...
...Και συνεχίζουμε για το πανηγύρι τ' Αϊ Γιάννη -που είναι πολιούχος- της Γλούστας.
Την παραμονή το απόγευμα οι γυναίκες όλου του χωριού ασχολούνταν πάλι με την καθαριότητα αλλά και με το φαγητό. Καθαρίζανε τα κρεμμύδια, τις πατάτες, πλένανε τα κρέατα και το ρύζι και τα ετοιμάζαν αυτά για να γίνει ο καβρουμάς και το γιαχνί. Οι δε άντρες φτιάχνανε τους ίσκιους πάνω από τα τραπέζια, διορθώνανε τους δρόμους κλπ.
Πιο δυνατά και πιο χαρούμενα χτυπούσαν οι καμπάνες σαν ξημέρωνε η γιορτή. Οι καμπάνες ήταν δύο. Η μεγάλη, που ήταν κρεμασμένη στο καμπαναριό κι είχε βροντερό χτύπημα και μια μικρή που τη λέγανε σήμαντρο και τη χτυπούσανε για το σχολειό, για να συγκεντρώνονται τα παιδιά. Υπήρχε δε γραμματοδάσκαλος που τον πληρώναν οι πατεράδες με καλαμπόκι, σιτάρι, φασόλια κλπ. Τα δε μαθήματα ήταν αριθμητική, γεωγραφία και θρησκευτικά. (Το 1850 η Γλούστα κατοικούνταν από εκατόν δέκα οικογένειες. Το 1899 είχε σχολείο με τριάντα μαθητές).
Γινόταν η λειτουργία λοιπόν στην εκκλησία και έρχονταν κόσμος απ' όλα τα Πανωχώρια της Μουργκάνας, καθώς πηγαίναν και οι Γλουστινοί στα δικά τους πανηγύρια. Κι όπως τους περίμεναν και τους περιποιούνταν οι Γλουστινοί, έτσι τους περιποιούνταν στα πανηγύρια τους και τ' άλλα τα χωριά, τα λεγόμενα δεκάξι χωριά της Μουργκάνας, που όμως δεν ήταν δεκάξι αλλά τριάντα ένα...
...Οταν τελείωνε η λειτουργία, όλο το εκκλησίασμα κατευθυνόταν στο χοροστάσι, με τους λαμπροντυμένους παπάδες μπροστά που πάντοτε ήταν τρεις γιατί ερχότανε και οι παπάδες της Λίστας και του Λια στο πανηγύρι της Γλούστας. Αλλά κι ο παπάς της Γλούστας, που ήταν την εποχή της επανάστασης ο παπα Νικόλα-Κασέτας, πήγαινε στα πανηγύρια τους. Κάνανε αγιασμό και μετά κάθονταν όλοι στα τραπέζια και τους καλωσορίζανε με το πατροπαράδοτο τσίπουρο (ρακί), που οι πότες της εποχής το είχαν βαφτίσει δάκρυ της Παναγίας.
Εν συνεχεία σερβίρονταν τα σαλατικά, τα φαγητά και το κρασί, από αγόρια και κορίτσια με πάσα στα πιάτα, που φτάναν στα χέρια των νιόγαμπρων και των νιόνυμφων κι αυτοί τα τοποθετούσαν μπροστά στους καλεσμένους. Αρχίζανε δε από την κεφαλή του τραπεζιού, που ήταν το σημείο που καθόταν και οι πρόεδροι των χωριών (Μουχτάρηδες όπως τους έλεγαν τότε).Αν δεν χωρούσαν τα τραπέζια, μόλις τρώγαν οι πρώτοι, έβγαινε ο δίσκος με την εικόνα και τα όργανα τα οποία παίζανε μοιρολόγι κατά το έθιμο) για να ακούσουν και οι πεθαμένοι κι ακολουθούσε δεύτερο τραπέζι που κάθονταν και τρώγαν και οι υπόλοιποι. Και μετά; Ολοι στο χορό, οικογενειακά, συν γυναιξί και τέκνοις. Αδελφικότατα, άρρενες τε και θήλεις...>>.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Καταπέλτης ο ερευνητής Στήβενς Σμιθ για τους "Τσάμηδες": Είναι "αχάριστες γενεές"!

Καταπέλτης ο ερευνητής Στήβενς Σμιθ για τους "Τσάμηδες": Τους χαρακτηρίζει "αχάριστες γενεές". Στο κείμενο, που επιμελήθηκε, και το οποίο  αποτελεί στην ουσία έκθεση των πραγματικών γεγονότων, αποκαλύπτει αλήθειες, που παρασιωπούνται. Αναφέρεται συγκεκριμένα: "Μετά την Μικρασιατική καταστροφή και την ανταλλαγή των πληθυσμών οι Μουσουλμάνοι  της Θεσπρωτίας, οι επωνομαζόμενοι  και “Τσάμηδες”, παρέμειναν στη Θεσπρωτία, διότι δήλωσαν ότι είναι Ελληνες και δεν επιθυμούν την ανταλλαγή.  Οι Τσάμηδες αριθμούσαν περί τις 18.000 πληθυσμό, ασχολούνταν με τη γεωργία και κατείχαν τα καλύτερα κτήματα στην περιοχή. Το Ελληνικό Κράτος τους παρείχε αφειδώς τα αγαθά της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και του ανθρωπισμού, χαρακτηριστικά γνωρίσματα, εξάλλου, της Ελληνικής Φυλής. Είναι δε αναρίθμητες οι ενδείξεις ευνοίας, αγάπης και στοργής του Ελληνικού Κράτους προς αυτούς. Παρόλα αυτά, εκμεταλλευόμενοι την ανοχή και τους εκ παραδόσεως φιλελεύθερους θεσμούς της χώρας, συνέχιζαν τις …

Αντιδράσεις σε χωριό της Παραμυθιάς κατά των σεισμικών ερευνών ια πετρέλαιο..

Σε αναβρασμό βρίσκεται  η τοπική κοινωνία στο Πολύδροσο Παραμυθιάς  μετά την ανακοίνωση ότι αναμένονται σεισμικές έρευνες για πετρέλαιο στην περιοχή, που περιλαμβάνουν και τμήματα του χωριού. Όπως τονίζουν σε αναρτήσεις τους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης "εύλογη είναι η ανησυχία για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος και τις συνθήκες που θα επικρατήσουν, αν πραγματοποιηθούν τα σχέδια της  ξένης πετρελαϊκής κοινοπραξίας "Repsol/ Energean).", η οποία  έχει αποκτήσει δικαιώματα έρευνας σε 400 τετραγωνικά χιλιόμετρα  στην Περιφέρεια Ηπείρου και μάλιστα στο βόρειο και  πιο ορεινό τμήμα της, όπου βρίσκονται τα περισσότερα δάση, ποτάμια και πηγές, ιστορικά και φυσικά μνημεία, ποικιλία πανίδας και χλωρίδας και ελάχιστες  επεμβάσεις από  την δραστηριότητα του ανθρώπου". Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με  πρώτη παρουσίαση για το πρόγραμμα «Γεωφυσικών Σεισμικών Ερευνών» εντός του δήμου Σουλίου, η πρώτη φάση περιλαμβάνει γεωφυσική σεισμική έρευνα στην περιοχή από τη Ζίτσα έως και τους …

Γιατροί υποστηρίζουν ότι θεραπεύουν τον καρκίνο χωρίς φάρμακα!

Ποιες είναι οι κορυφαίες αντικαρκινικές τροφές... 
*Το λεμόνι είναι 10.000 φορές ισχυρότερο από τη χημιοθεραπεία! Γιατροί στην Ελλάδα υποστηρίζουν ότι θεραπεύονται όλα τα είδη του καρκίνου, χωρίς φάρμακα! Ισχυρίζονται ότι "όποιος ασθενήσει από καρκίνο, θα υποστεί γραμμικούς επιταχυντές, χημειοθεραπείες,διαρκείς εξετάσεις που κρατούν τον άρρωστο σε διαρκή αγωνία, ανασφάλεια, φόβο και πανικό. Και ενώ το φαρμακείο της φύσης μας δίνει απλόχερα όλα τα όπλα για την αντιμετώπιση και των πλέον επικίνδυνων ασθενειών μέσα από τους πολύτιμους καρπούς του, η συμβατική ιατρική αρνείται να το

Με μηχανάκι μετέφερε λαθρομετανάστη μέσα στα άγρια σκοτάδια!

Με μηχανάκι μετέφερε λαθρομετανάστη! Έγινε και αυτό... Λαθρομεταφορά με δίκυκλο και μάλιστα μέσα σε άγρια σκοτάδια. Συνελήφθη, κοντά στη διασταύρωση Κεράσοβου Ιωαννίνων, από αστυνομικούς του Τμήματος Δίωξης Ναρκωτικών  της υποδιεύθυνσης Ασφάλειας Ιωαννίνων, ένας 27χρονος Αλβανός, ο οποίος προωθούσε στο εσωτερικό της χώρας, έναν παράνομο μετανάστη. Αναλυτικότερα, σε έλεγχο που πραγματοποίησαν οι αστυνομικοί σε δίκυκλη μοτοσικλέτα, την οποία οδηγούσε ο νεαρός, διαπίστωσαν ότι αυτός προωθούσε στην ενδοχώρα, έναν 26χρονο ομοεθνή του, ο οποίος είχε εισέλθει παράνομα, ενώ επιπρόσθετα σε βάρος του εκκρεμούσε μέτρο απαγόρευσης εισόδου στη χώρα. Η δίκυκλη μοτοσικλέτα, ιδιοκτησίας του 27χρονου αλλοδαπού, που χρησιμοποιήθηκε για τη λαθρομεταφορά, κατασχέθηκε. 

Ο άγιος Αναστάσιος της Παραμυθιάς, που εορτάστηκε η μνήμη του, σύμβολο Ορθόδοξου θάρρους

Ο νεομάρτυρας Αναστάσιος από την Παραμυθιά, που εορτάστηκε η μνήμη του τo Σάββατο 18 Νοεμβρίου  στον ομώνυμο πανηγυρίζοντα ναό των Σιαμετείων με όρθρο και θεία λειτουργία, με αρτοκλασία, ενώ την παραμονή εψάλη μέγας πανηγυρικός εσπερινός, αποτελεί στις ημέρες μας σύμβολο χριστιανικού θάρρους, σε μια εποχή, που η υπεράσπιση της πίστης, οφειλει να είναι πρωταρχικό μέλημα των χριστιανών. "Ττην πίστη μου δεν την αρνούμαι με κανένα τρόπο. Μη γένοιτο. Δεν αρνούμαι την αγία πίστη μου, για την οποία είμαι έτοιμος να πεθάνω.  Εγώ Χριστιανός γεννήθηκα και Χριστιανός θα πεθάνω.", είπε στον πασά της Παραμυθιάς και στο γιό του, που τον είχαν φυλακίσει.  Ο γιος του πασά, ο Μουσάς, ο, σκεφτόταν συνετά και αναρωτιόταν : Ποια να είναι άραγε αυτή η πίστη των Χριστιανών, ώστε όχι μόνο δεν υπολογίζουν τα αγαθά του κόσμου αλλά υπομένουν κάθε κακουχία και επώδυνο θάνατο ακόμη για χάρη της; Αυτός ο άνθρωπος μολονότι είναι φτωχός απέρριψε όλα τα αγαθά που του πρότειναν, τα οποία και εγώ, που είμαι …

Eπιθέσεις αγριογούρουνων σε κυνηγούς στη Θεσπρωτία...

Επιθέσεις αγριογούρουνων σημειώνονται τον τελευταίο καιρό σε κυνηγούς στη Θεσπρωτία, καθώς αναφέρονται, ευτυχώς, μικροτραυματισμοί. Ο αγριόχοιρος δεν είναι ζώο, εκ φύσεως, επιθετικό ως προς τον άνθρωπο. Αντιθέτως, όταν αντιλαμβάνεται παρουσία ανθρώπου τρέπεται σε φυγή, πλην, ορισμένων εξαιρέσεων. Έτσι, λοιπόν, οι κίνδυνοι που συντρέχουν από ένα αγριογούρουνο κατά την αναζήτησή του αποτελούν μεμονωμένα περιστατικά και δεν εμπνέουν λόγους ανησυχίας. Επιβάλλεται, όμως, να επισημανθούν τις περιπτώσεις που το ζώο αυτό μετατρέπεται από «θήραμα» σε «κυνηγός». Ο αγριόχοιρος εκφράζει επιθετικότητα προς τον άνθρωπο όταν διακατέχεται από κάποιο τραύμα, αλλά, και κατά τη στιγμή που το θηλυκό βρίσκεται σε θηλάζουσα περίοδο, όπου τα μικρά του παραβρίσκονται ακόμη στη φωλιά τους, και για οποιοδήποτε λόγο βρεθεί κάποιος εκεί κοντά. Βέβαια αυτή η περίπτωση δεν αποτελεί μεγάλο κίνδυνο προς τον άνθρωπο, καθώς τα θηλυκά δεν είναι σε θέση να προξενήσουν σοβαρά τραύματα τόσο γιατί δεν διαθέτουν ανεπτυγμένο…