Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εντυπωσίασε η ομιλία για την 25 Μαρτίου στην Ηγουμενίτσα της εκπαιδευτικού Βασιλικής Παππά...

Εντυπωσίασε η ομιλία για την 25 Μαρτίου στην Ηγουμενίτσα της εκπαιδευτικού, δημοσιογράφου και ποιήτριας Βασιλικής Παππά. Με τη σαφήνεια και την παραστατικότητα, που τη διακρίνουν, αλλά και με τη σωστή λήψη και επεξεργασία όχι μόνο των ιστορικών στοιχείων, αλλά και της σημερινής πραγματικότητας, έστειλε το μήνυμα ότι αν ο ελληνικός λαός μένει στο βάθος της ψυχής του κοντά στο πνεύμα του Εικοσιένα, θα το φανερώσει όταν θα ακολουθήσει στα πνευματικά χνάρια τους ατρόμητους αγωνιστές του. Είπε, άφοβα, όπως το συνηθίζει άλλωστε, η συνείδηση και η
σκέψη της είναι δείγματα της ελευθεροφροσύνης της, ότι η πίστη, η εμπιστοσύνη
στου Θεού τη δύναμη, ήταν η ρίζα από την οποία ξεπετάχθηκε η ψυχική καλλιέργεια και οι αρετές των πολεμιστών. Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία της κ. Παππά, γιατί, στ'  αλήθεια, έχει πολλά να μας διδάξει: 
***
"  25η Μαρτίου. Σαν σήμερα ο άγγελος Γαβριήλ φέρνει στην Παρθένο Μαρία και μαζί σ' όλη την ανθρωπότητα το μήνυμα της απολύτρωσης, τον Ευαγγελισμό. Την είδηση πως θα έλθει στον κόσμο Εκείνος, που θα φέρει μια άλλη ελευθερία. Την ελευθερία από τα δεσμά της αμαρτίας. Σαν σήμερα ο λειτουργός του Υψίστου, ο Γερμανός, στην Αγία Λαύρα, φέρνει στην Ελλάδα το μήνυμα του ξεσηκωμού, για την απελευθέρωσή της από την τουρκική δουλεία. Διπλή γιορτή είναι σήμερα. Γιορτή της θρησκείας και γιορτή της Πατρίδας μας.
            Από τις 29 Μαϊου του 1453 η Ελλάδα ήταν υποδουλωμένη στους Τούρκους. Οι ναοί μας γίνονται τζαμιά. Τα κτήματα και τις περιουσίες τις αρπάζουν. Τα μικρά παιδιά τα κάνουν γενίτσαρους. Οι Έλληνες υποφέρουν.. Κάνουν όμως υπομονή.. Ποτέ δεν χάνουν την πίστη τους στο θρύλο: “Πάλι με χρόνους με καιρούς πάλι δικά μας θάναι”.
Στις αρχές του 19ου αιώνα έρχεται στην Ελλάδα ο Άγγλος ποιητής Μπάιρον. Έγραφε τότε: “Η χώρα που γέννησε τόσους σοφούς και ήρωες ήταν χαμένη”. Θλιμμένος τριγυρνά στα συντρίμμια, βλέπει τη μοίρα των Ελλήνων και τραγουδά τον πόνο τους και τον πόθο της εθνικής τους ελευθερίας. Δεν πιστεύει ότι οι “ραγιάδες” μπορούν να εξεγερθούν. Κι όμως κάνει λάθος, γιατί δεν μπορεί να διακρίνει τη “σπίθα” που είναι “κρυμμένη μέσα στη στάχτη” και που ετοιμάζει μεγάλη πυρκαγιά.
            Σχεδόν την ίδια περίοδο, τρεις άνδρες σεχδιάζουν και ιδρύουν τον πυρήνα του Αγώνα, τη Φιλική Εταιρεία. Είναι ο Σκουφάς, ο Ξάνθος και ο Τσακάλωφ. Είναι αυτοί, που από τους πολλούς θεωρούνται τρελοί και παράλογοι. Να “καθίσουν ήσυχα”, τους συμβουλεύει ο Καποδίστριας, όταν πληροφορείται το  σχέδιό τους. , αλλά εκείνοι δεν “κάθονται ήσυχα”.
            Και το 1821 η βαριά ταφόπετρα ανοίγει και το μήνυμα τρέχει σε κάμπους και βουνά, σε θάλασσες και ακρογιάλια. Τα βουνά γεμίζουν από εκείνους, που δεν μπορούν να ζήσουν πλέον στη σκλαβιά. Γεμίζουν από κλέφτες και αρματολούς. Οι καπεταναίοι στην Αγία Λαύρα δίνουν το μεγάλο όρκο: Ελευθερία ή θάνατος. Απ' αυτή τη στιγμή αρχίζει ο αγώνας του '21. Από τη μια μεριά μια χούφτα Ελληνες, από την άλλη μια πανίσχυρη αυτοκρατορία. Οι λίγοι πολεμούν με τους πολλούς. Η πίστη στην Ελευθερία τους δίνει δύναμη. Χαρακτηριστικά ο Κολοκοτρώνης έλεγε: “Όταν αποφασίσαμε να κάνουμε την Επανάσταση, δεν εσυλλογισθήκαμε ούτε πόσοι είμεθα ούτε πως δεν έχουμε άρματα, ούτε ότι οι Τούρκοι κρατούσαν τα κάστρα και τις πόλεις, αλλά σαν βροχή έπεσε σ' όλους η επιθυμία της ελευθερίας μας και όλοι οι κληρικοί και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι έμποροι, μικροί και μεγάλοι, όλοι εσυμφωνήσαμε εις αυτόν τον σκοπό και εκάναμε την επανάσταση”.
            Όλοι πολεμούν και όλοι θυσιάζονται για την Ελευθερία. Οι Σουλιώτισσες πέφτουν από το βράχο του Ζαλόγγου κρατώντας τα παιδιά στην αγκαλιά τους. Ο γερο-Καψάλης ανατινάζει το μύλο στο Μεσολόγγι, που ήταν γεμάτος γυναικόπαιδα. Ο Αθανάσιος Διάκος σουβλίζεται ζωντανός στη γέφυρα της Αλαμάνας. Οι θυσίες τους αναπτερώνουν το ηθικό των “ραγιάδων”. Το μήνυμα τώρα φτάνει παντού,
            Τα Δερβενάκια γίνονται ο τάφος χιλιάδων Τούρκων στρατιωτών. Η Τριπολιτσά το ίδιο. Ο Κολοκοτρώνης, ο Νικηταράς, ο Ανδρούτσος, ο Μπότσαρης, ο Καραϊσκάκης και τόσοι άλλοι οπλαρχηγοί οδηγούν το έθνος από νίκη σε νίκη και από δόξα σε θρίαμβο.
            Από δίπλα και η Εκκλησία σε όλες τις φάσεις του αγώνα. Πολλοί κληρικοί αντιμετωπίζουν αναρίθμητα μαρτύρια, αγχόνες και άγριες σφαγές. Οι θάνατοι και οι απαγχονισμοί απλών κληρικών και το άφθονο αίμα που χύνεται επισκόπων, Αρχιερέων και Πατριαρχών έχει ως αποτέλεσμα να ανέλθει το γόητρο της Εκκλησίας στη συνείδηση του αγωνιζόμενου ελληνικού λαού. Επτά Πατριάρχες μαρτυρούν με φρικτό τρόπο: Κύριλλος Λούκαρις με στραγγαλισμό, Κύριλλος Κονταρής με απαγχονισμό, Παρθένιος Γ΄με απαγχονισμό, Γαβριήλ Β΄ με απαγχονισμό και Ραφαήλ Β΄ με άγριο θάνατο. Κορωνίδα των Αρχιερέων που πέφτουν θύματα της θηριωδίας και του θρησκευτικού φανατισμού ο Οικουμενικός Πατριάρχης Γρηγόριος Ε΄.
            Η πατρίδα μας, λόγω της στρατηγικής της θέσης, ήταν και είναι η επιδίωξη, ο στόχος του κάθε δυνάστη. Γι' αυτόν το λόγο σ' αυτόν τον τόπο γράφεται πάντα η ίδια ιστορία. Καταπατητές σφετερίζονται τον τόπο μας... Η ίδια ιστορία με διαφορετικά πρόσωπα επαναλαμβάνεται. Ήλθαν Πέρσες, ήλθαν Ρωμαίοι, ήλθαν Ούννοι και Μογγόλοι, ήλθαν Άραβες και Τούρκοι. Άσχετα αν αυτός, που τους αντιμετώπιζε λεγόταν Λεωνίδας, Κωνσταντίνος, Διάκος ή Κολοκοτρώνης, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο, γιατί πίσω από κάθε όνομα κρύβεται η ελληνική ψυχή.
            Να, τι λέγει ο Γάλλος φιλέλληνας Ρέιναχ γι' αυτή την ελληνική ψυχή και για τον λαό μας: Ύστερα από δύο τρεις αιώνες, αφού πραγματοποιηθεί η Μεγάλη Ιδέα και ο θρίαμβος θα δώσει στους Ελληνες, άνεση και πλούτο, αυτοί θα χαρίσουν και πάλι στην Ευρώπη αριστουργήματα και θα δροσίσουν τα φρυγμένα χείλη των εγγόνων μας στα διαυγή νάματα ποιήσεως αληθινής. Αδίστακτα πιστεύω ότι θ'αναζητήσει μια μέρα ο λαός του Φειδία και του Σοφοκλή, αφού ποτέ δε χάθηκε ο λαός του Αριστοφάνη.
            Ακούτε τι περιμένουν οι Ευρωπαίοι απ' την Ελλάδα; Να τους ξαναφωτίσει και να τους δροσίσει με την ποίησή της, με την τέχνη της, όπως παλιά.
            Η ιδέα για μια ελεύθερη ανθρωπότητα, για μια ειρηνική ανθρωπότητα, ταυτίζεται με την ύπαρξη της μικρής μας χώρας. Από εδώ δεν ξεκίνησαν οι αμφικτυονίες; Από εδώ δεν ξεκίνησε η ιδέα του ολυμπισμού; Από εδώ δεν ξεκίνησε η ιδέα της ενότητας των κρατών σ' ένα ομόσπονδο έθνος; Από εδώ δεν ξεκίνησε το φως που φωτίζει τους λαούς να παλεύουν για λευτεριά; Τι άραγε να δείχνει το '21; Πάνω και πέρα απ' όλα δε δείχνει την αγάπη για μια ελεύθερη ανεξάρτητη ζωή; Δε δείχνει σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα; Ασφαλώς.
            25Η Μαρτίου. Αυτή την ανοιξιάτικη μέρα σ' αυτή εδώ τη συγκέντρωσή μας, σίγουροι, ασφαλισμένοι, χάρη σ' εκείνους τους ανθρώπους, ας αναλογιστούμε, όσο μπορούμε, το πόσα πολλά χρωστούμε εμείς, τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας. Εκείνο όμως που θα αγαλλιάσει τη μνήμη των προγόνων μας είναι η ιερή υπόσχεσή μας να συνεχίσουμε τους αγώνες, γιατί η πατρίδα μας τη δεδομένη χρονική στιγμή περνάει μια άλλη δουλεία, αυτή τη φορά με άλλο όνομα και διαφορετικό προσωπείο. Έτσι μόνο οι πρόγονοί μας θα αναπαύονται ήσυχοι στους ιερούς τάφους τους. Καλή λευτεριά!" . 
  

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η νοσταλγική ιστορία με τις καλάθες της Μπολιάνας Θεσπρωτίας στις αρχές του 20ου αιώνα...

Του Πέτρου Μίντζα Η ιστορία με τις καλάθες της Μπολιάνας, ξεκινάει κάπου στις αρχές του 20ου αιώνα, όταν οι δύο Οσδινιάτες: Γιώργος Ζήσης και Χαράλαμπος -Χαρλάμης Μπάτσης (παππούς του αξέχαστου καθηγητή ιατρικής Μπάμπη), που είχαν μεταναστεύσει στην Αίγυπτο, επέστρεψαν στο χωριό τους και με τα χρήματα που έφεραν,αγόρασαν απέναντι στην εύφορη Μπολιάνα κτήματα και στη συνέχεια έχτισαν και από ένα σπιτάκι. Για να μπορούν να περνάνε τον υγρό φράχτη του Καλαμά τους χειμερινούς μήνες, χωρίς να

Ξεκινάει η αναστήλωση των πηγαδιών και της οικίας Μπούση στο Σούλι...

Ξεκινάει η αναστήλωση των πηγαδιών και της οικίας Μπούση στο Σούλι. Ειδικότερα εγκρίνονται οι όροι προγραμματικής σύμβασης  μεταξύ της Περιφέρειας Ηπείρου, του υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού/Εφορεία Αρχαιοτήτων Θεσπρωτίας και του δήμου Σουλίου για την υλοποίηση του έργου «Αναστήλωση – επισκευή οικίας Μπούση και πηγαδιών στον Ιερό Χώρο του Σουλίου, προϋπολογισμού 200.000 €".  Τα περισσότερα πηγάδια, που είναι κατασκευασμένα σε σχήμα κυκλικό, βρίσκονται κοντά στο κάστρο της Κιάφας και ο συνολικός αριθμός τους πλησίαζε στο παρελθόν τα 400, αφού κάθε οικογένεια Σουλιωτών διέθετε το δικό της. Σήμερα, στην περιοχή με την ονομασία Πηγάδια είναι συγκεντρωμένα περίπου 67 πηγάδια εκ των οποίων στέκονται όρθια τα 40. Πρόκειται για μια μικρή πεδιάδα ανάμεσα στα βουνά, εκεί όπου στέκονται ακόμα οι τοίχοι από το σπίτια των Μποτσαραίων και του Τζαβέλα, καθώς και το Βουλευτήριο, όπου έκαναν τις συνάξεις οι οπλαρχηγοί και οι εκπρόσωποι των οικογενειών.  Ο συνολικός αριθμός των πηγαδιών πλ…

Σωτήρης Δημητρίου: "Ο δρόμος της αξιοπρέπειας είναι ανηφορικός"...

Ο πρωτοεμφανιζόμενος Θεσπρωτός συγγραφέας του ιστορικού μυθισοτρήματος "Μείναμε εμείς...!" σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη "φωτίζει" το βιβλίο του και τον εαυτό του... Είναι πολύ συναρπαστικό, αλλά και χρήσιμο συνάμα να μιλάει κανείς με τον Θεσπρωτό συγγραφέα Σωτήρη Δημητρίου. Τόσο συναρπαστικό, που περνούν τα δευτερόλεπτα, τα λεπτά και οι ώρες, χωρίς να σου αφήνουν ούτε το παραμικρό σημάδι κόπωσης. Τον ακούς και τον απολαμβάνεις... Αυθόρμητος , «ντόμπρος» και γενικά «ψαγμένος»  τύπος ο Σωτήρης Δημητρίου, μιλάει χωρίς περιστροφές και χωρίς υπονοούμενα. Αλλά με καθαρότητα και με πειθώ. Έτσι λειτούργησε και στο πρώτο του βιβλίο «Μείναμε εμείς...!». Μυθιστορηματική μορφή, μπορεί να έχει, το βιβλίο,  ωστόσο ο κ. Δημητρίου τις αλήθειες της εποχής, γύρω στα

Η δημοτική κοινότητα της Νέας Σελεύκειας θα τιμήσει τον αρχιμανδρίτη π. Μεθόδιο Ντελή...

Η δημοτική κοινότητα της Νέας Σελεύκειας Θεσπρωτίας, σύμφωνα με ανακοίνωση-πρόσκληση, που υπογράφει ο πρόεδρός της Γεώργιος Ιωάννου, θα τιμήσει με πλακέτα τον ηγούμενο της Μονής Γηρομερίου Μεθόδιο Ντελή. Η τιμητική διάκριση θα απονεμηθεί στο πλαίσιο της εκδήλωσης, που περιλαμβάνει όρθρο-θεία λειτουργία-ομιλία-επιμνημόσυνη δέηση-κατάθεση στεφάνων στο μνημείο, για την ημέρα εθνικής μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου.  

" Η Μικρασιατική καταστροφή ήταν έγκλημα", τονίστηκε κατά την επετειακή εκδήλωση στη Νέα Σελεύκεια...

"Η Μικρασιατική καταστροφή ήταν έγκλημα κατά της ανθρωπότητας", τόνισε στην ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ομιλία της,  κατά την επετειακή εκδήλωση στη Νέα Σελεύκεια, η φιλόλογος Ελένη Τζομπαρτζόγλου. Στα πλαίσια του εορτασμού της ημέρας εθνικής μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το Τουρκικό Κράτος, την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου, τελέστηκε δοξολογία στο ναό αγίου Ιωάννου Νέας Σελεύκειας και ακολούθως επιμνημόσυνη δέηση στο μνημείο ηρώων. Η κ. Τζομπαρτζόγλου, κατά τον πανηγυρικό της λόγο, στο τέλος της δοξολογίας, αναφέρθηκε με ακρίβεια στοιχείων στο ιστορικό των γεγονότων, σημειώνοντας ότι  στη Μικρά Ασία υπήρξε μια γενοκτονία, εθνική εκκαθάριση, που προκάλεσε μεγάλες μετακινήσεις πληθυσμού. Η Μικρασιατική Καταστροφή του 1922, είναι η μεγαλύτερη εθνική συμφορά στην ιστορία του νεωτέρου Ελληνισμού. Κι αυτό, γιατί αποκόπηκε  η μακραίωνη ελληνική παρουσία στην περιοχή, με τον πιο δραματικό τρόπο. Την μεγάλη αυτή συμφορά συνθέτουν, εκτός των άλλων, η κατάρρευση του Μικ…

Τιμήθηκε ο ηγούμενος της Μονής Γηρομερίου από τη Δημοτική Ενότητα Νέας Σελεύκειας...

Με πλακέτα τιμήθηκε ο ηγούμενος της Μονής Γηρομερίου από τη Δημοτική Κοινότητας Νέας Σελεύκειας. Την πλακέτα επέδωσε στον π. Μεθόδιο, στο τέλος της δοξολογίας του εορτασμού της ημέρας εθνικής μνήμης της γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το Τουρκικό Κράτος, την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου, ο πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Γιώργος Ιωάννου. Όπως αναγράφεται σ' αυτή, του αποδόθηκε τιμή για την ποιμαντική προσφορά του στη Μητρόπολη και την παρουσία του στην εκδήλωση. Ο π. Μεθόδιος, αφού εξέφρασε τις ευχαριστίες του για τη διάκριση, τόνισε ότι ο Μικρασιατικός Ελληνισμός, είναι ένα σπουδαίο κομμάτι της ελληνικής ιστορίας, που δεν πρέπει να σβήσει. Η βράβευση του π. Μεθοδίου έστειλε το μήνυμα ότι είναι ανάγκη να μην αφήσουμε να αλλοιωθεί το πιστεύω μας από μια αόριστη πνευματικότητα. Να μην αφήσουμε την πίστη μας, αλλά και τον πατριωτισμό μας να καταντήσει ένα παθητικό, απροσδιόριστο "κενό".