Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εντυπωσιάζουν τα αγιογραφικά και ζωγραφικά έργα του Εμμανουήλ Μαραγκάκη στην Ηγουμενίτσα!

O αγιογράφος-ζωγράφος (ερασιτέχνης κατά βάση) Εμμανουήλ Μαραγκάκης, έκθεση του οποίου εγκαινιάστηκε την Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2017 στην Ηγουμενίτσα, με την καλλιεργημένη προσωπικότητά του, με την παιδεία του, με το ορθόδοξο εκκλησιαστικό φρόνημα και ήθος, με τη δημιουργική του δραστηριότητα εντός των πλαισίων της παράδοσης, ώστε αυτή να μη συγκρούεται με το παρελθόν, να μη προκαλεί το παρόν και να μη γίνεται εμπόδιο νέων εμπνεύσεων για το μέλλον, υπηρετεί τη μορφωτική λειτουργική τέχνη. Έτσι όχι μόνο
διδάσκει τον πιστό θεατή, αλλά και μεταμορφώνει και εξαγιάζει την ύλη, εκφράζοντας όχι αποκλειστικά τα
προσωπικά του βιώματα και συναισθήματα μόνο, αλλά κυρίως την όλη συνείδηση, γι' αυτό είναι αποδεκτή η τέχνη του. Επειδή ο εσωτερικός κόσμος του δημιουργού είναι καθαρός, τα έργα του αποπνέουν κατάνυξη και γίνονται αντιληπτά ως υγιές ψυχικό εκτύπωμα, εκχύλισμα και σφράγισμα της εσωτερικής του πνευματικής κατάστασης.
ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Ο Ιερός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ηγουμενίτσας, με πρωτοβουλία του προϊσταμένου του π. Ελευθερίου Κωνσταντή, που στόχος των ποιμαντικών του παρεμβάσεων είναι να παιδαγωγούνται οι Χριστιανοί και να προσανατολίζονται και να ανάγονται από τα γήινα στα ουράνια,   και ο Δήμος Ηγουμενίτσας διοργανώνουν έκθεση αγιογραφίας και ζωγραφικής του Εμμανουήλ Μαραγκάκη, με τίτλο «Τέχνης εικονίσματα και πολεογραφίες» στο Πνευματικά Κέντρο «ΠΑΝΘΕΟΝ» του Δήμου Ηγουμενίτσας. Στα εγκαίνια χαιρετισμό απηύθυνε ο δήμαρχος Ηγουμενίτσας Γιάννης Λώλος, που σημείωσε ότι κάθε εικαστικό εγονός έχει πολιτισμικές επιπτώσεις. Η έκθεση θα διαρκέσει από το Σάββατο 7 Ιανουαρίου έως και την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου και θα είναι επισκέψιμη κατά τις ώρες 18:00-21:00.
 π. ΕΛ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΗΣ: "Η ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ ΜΑΣ ΕΜΠΝΕΕΙ ΚΑΙ ΜΑΣ ΕΝΩΝΕΙ...
Στο χαιρετισμό του ο πρωτοπρεσβύτερος-θεολόγος π. Ελευθέριος Κωνσταντής, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι "η αγιογραφία μας εμπνέει, μας ενώνει, μας θυμίζει πράγματα και καταστάσεις, εικόνες και εικονίσματα, που όλοι μας έχουμε κατά καιρούς θαυμάσει, προσκυνήσει και αναρωτηθεί πως γίνονται αυτά τα έργα.
Συνδιοργανώνουμε αυτήν την έκθεση, όπου αποτυπώνεται  το μεράκι , η παρατηρητικότητα και η επιμονή του φίλου και ερασιτέχνη αγιογράφου Εμμανουήλ Μαραγκάκη, με τον Δήμο Ηγουμενίτσας.
(Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω ιδιαιτέρως τον Δήμαρχο Ηγουμενίτσας κ. Ιωάννη Λώλο, ο οποίος προσπαθεί να αναδεικνύει όλες τις προσπάθειες που παράγουν ήθος και πολιτισμό. Πολλές ευχαριστίες οφείλουμε και στον κ. Γεώργιο Ντάνη για την άψογη συνεργασία).
Σκοπός της έκθεσης αυτής είναι να επικοινωνήσει το ευρύ κοινό της Θεσπρωτίας με την υπερβατική τέχνη της αγιογραφίας και της ζωγραφικής.
Η έκθεση έρχεται ως αβίαστο αποτέλεσμα της δουλειάς του καλλιτέχνη και αυτό το γνωρίζω προσωπικά, τόσο ως φίλος  όσο και ως εφημέριος, αφού είχε την καλοσύνη και την διάθεση να διδάξει οικειοθελώς και αφιλοκερδώς αγιογραφία στα παιδιά του κατηχητικού  του Ιερού Ναού Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ηγουμενίτσας(είχε μάλιστα την υπομονή να διδάξει και να μυήσει και εμένα στα πρώτα βήματα της τέχνης της αγιογραφίας). Φέτος συνεχίζονται τα μαθήματα με ενήλικες μαθητές
Ο αγιογράφος, παραμένει ακούραστος συνεχιστής μιας πανάρχαιας τέχνης που εξυψώνει την ανθρώπινη υπόσταση. Η αγιογραφία δημιουργεί κόντρα στους φυσικούς νόμους έργα οικεία με τις αξίες και τα ιδανικά της πίστης και της πατρίδας μας που συχνά, ιδιαίτερα σήμερα, δοκιμάζονται.
Ο Εμμανουήλ, αγιογραφεί με μια εσωτερική διεργασία προσευχής –πάθους,  αγιογραφεί  κατά τα πρότυπα της κρητικής σχολής αγιογραφίας, όχι μόνο λόγω καταγωγής από την Μεγαλόνησο αλλά όπως μας έχει πολλές φορές εξηγήσει τόσο στα μαθήματα όσο και στις συζητήσεις μας :λόγω του ότι η εκδοχή αυτή της αγιογραφίας είναι πιο πνευματική πιο ασκητική πιο σεμνή, τελικά, πιο αφαιρετική από όλες τις άλλες μορφές θρησκευτικής τέχνης.
Ο Εμμανουήλ , επηρεασμένος από τις επιστήμες της αρχαιολογίας, ιστορίας και ανθρωπολογίας που έχει σπουδάσει με επιτυχία και με διεισδυτική ματιά στο ελληνικό περιβάλλον-τοπίο εμπνέεται από την αγιογραφία και προχωρά σε έργα ιδιαίτερα μοναδικά που αμέσως καταλαβαίνει κανένας την καταγωγή τους από την μακραίωνη βυζαντινή τέχνη.
Τα πορτραίτα είναι κατασκευασμένα με τα ίδια υλικά της αγιογραφίας (κρόκο αυγού και ορυκτά χρώματα) και όχι με υλικά της κοσμικής ζωγραφικής.
 Οι πολεογραφίες , οι βυζαντινοί οικισμοί , έχουν γίνει σήμα κατατεθέν του καλλιτέχνη, τόσο μοναδικά, παρατηρήστε τα, είναι ανθρωπόμορφα, τα κτίρια και οι εκκλησιές , σαν παλιές τοιχογραφίες".
ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΜΜΑΝΟΥΛ ΜΑΡΑΓΚΑΚΗ
Όπως εξήγησε ο ίδιος ο δημιουργός, που ξενάγησε το κοινό, η έκθεση αποτελεί μια περιήγηση στην βυζαντινή τέχνη. Μια τέχνη «στρατευμένη» στην χριστιανική πίστη που αγνοεί επίτηδες ή παρακάμπτει τους φυσικούς νόμους, διότι ακριβώς, έχει σε προτεραιότητα τους ουράνιους τους υπερ-ανθρώπινους νόμους του Θεού.
Επεσήμανε πως στην εν λόγω έκθεση βλέπει κανείς πως η βυζαντινή τέχνη επιβίωσε στα έργα του Θεοτοκόπουλου (Ελ Γκρέκο) που ενώ είναι δυτικής-καθολικής αντίληψης, κατά βάθος παραμένουν βυζαντινά ως προς την δομή τους.
Ανέφερε πως οι βυζαντινές πολεογραφίες αποτελούν διάφορες εκδοχές της βυζαντινής αντίληψης για την πόλη. Οικισμοί με βυζαντινή απόχρωση που είναι οικείοι στο ελληνικό και στο ηπειρώτικο τοπίο.
Τέλος παρουσίασε  τα βασικά υλικά της αγιογραφίας – ωογραφίας.

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Προγονικές μνήμες ξαναζωντάνεψε ο Θεσπρωτός Σ. Δημητρίου με την παρουσίαση του "Μείναμε εμείς..." σε Αθήνα, Κόρινθο και Πάτρα (ΦΩΤΟ)

Τη μνήμη των προγόνων του λαλεί μέσα από το βιβλίο του "Μείναμε εμείς" ο Θεσπρωτός Σωτήρης Λ. Δημητρίου, το οποίο, μετά την παρουσίαση, πριν καιρό, στην Ηγουμενίτσα, παρουσιάστηκε και στη Φυλή Αττικής,  στην Κόρινθο και στην Πάτρα. Μέσα από τις σελίδες του ιστορικού μυθιστορήματος ανατέλλει  ο σεβασμός για τον άνθρωπο. Πάνω από τη βία και το μίσος, προβάλλει, μέσα από παραδόσεις και ήθη, μια συνθήκη με το όραμα. Ένα μυστικό ποτάμι ζωής φέρνει από περασμένα, όχι όμως ξεχασμένα χρόνια, την ελευθερία στο πνεύμα του ανθρώπου. Πίστη στη μνήμη και στο όραμα είναι το αποκορύφωμα του βιβλίου, αυτές τις άσβηστες, τις αήττητες πηγές, πηγές, που δεν έχουν γραμμένους νόμους, αλλά κρατάνε την ψυχή πάνω από τη λήθη, μακριά από το ψεύδος. Η περιγραφή κυλάει χωρίς υπολογισμό, χωρίς υστερόβουλη σκέψη. Δεν χάνει ποτέ την αφετηρία, που την οδηγεί. 
ΣΤΗ ΦΥΛΗ
Στην εκδήλωση χαιρετισμούς απηύθυναν ο αντιδήμαρχος Φυλής Σπύρος Μπρέμπος, ο αντιπεριφερειάρχης Αν. Αττικής Πέτρος Φιλίππου, ο πρόεδρος της …

Βλάχοι της Αλβανίας: "Δεν είμαστε ξεχωριστή εθνική μειονότητα, είμαστε Έλληνες"...

Οι Βλάχοι της Αλβανίας, σύμφωνα με το νέο νόμο περί μειονοτήτων στη γειτονική χώρα, περιλαμβάνονται στις οκτώ αναγνωρισμένες μειονότητες, δηλαδή την Ελληνική, τη Σλαβομακεδονική, τη Βλάχικη (Vllahe/Arumune), τους Ρομά, τους Αιγυπτίους, τους Μαυροβούνιους, τους Σέρβους, τους Βόσνιους και τους Βουλγάρους. Ο πρόεδρος της Ένωσης Βλάχων Θανάσης Πότσης, εκτός των άλλων, αναφέρει ότι οι Βλάχοι στα Βαλκάνια έχουν ελληνική και ιλλυρικη καταγωγή, δεν αποτελούν ξεχωριστό έθνος και ζητούν να αναφέρονται ως γλωσσική μειονότητα και όχι ως εθνική. Μεταξύ άλλων τονίζει ότι με βάση τη σύνθεση του πληθυσμού στην Αλβανία, από εθνικής και πολιτιστικό-γλωσσικής οπτικής γωνίας, στη χώρα μας ιστορικά διακρίνονταν δύο κατηγορίες ομάδων, από τις οποίες , η πρώτη ομάδα απαρτίζεται από τις εθνικές μειονότητες,οι οποίες πράγματι, χαρακτηρίζονται από έναν αριθμό εθνικών γνωρισμάτων, που τις διακρίνουν από το υπόλοιπο μέρος του πληθυσμού, ενώ στη δεύτερη ομάδα μετέχουν οι διάφορες πολιτιστικό-γλωσσικές κοινότητες,…

Η Θεσπρωτή ηθοποιός Βάνα Μπάρμπα καθήλωσε το κοινό στην Ηγουμενίτσα με την ερμηνεία της...

Μέσα από  ποιητικό λόγο,  που εξέφραζε τα γνήσια και αυθεντικά βιώματά της και τα οποία ξετυλίχτηκαν πάνω στη σκηνή  ως φλογερό συναίσθημα, ως πόθος και πάθος για την πατρώα γη,   η Θεσπρωτή ηθοποιός (από το Ασπροκλήσι Φιλιατών) Βάνα Μπάρμπα, καθήλωσε το θεσπρωτικό κοινό στη μουσικοχορευτική παράσταση «ΗΠΕΙΡΟΣ… ΜΑΝΑ ΗΠΕΙΡΟΣ ‘‘Ευχαριστώμεν… Ηπειρώτες ευεργέτες’’», που ανέβηκε στην κατάμεστη αίθουσα του θεάτρου "Εστία" Ηγουμενίτσας την Δευτέρα16 Οκτωβρίου. Ένιωσαν οι θεατές τον παλμό της ηθοποιού, αφού λειτουργούσε δημουργικά πάνω στη σκηνή με το ψυχικό της πεδίο. Συμπρωταγωνιστικό ρόλο είχε ο κλαρινίστας Πέτρο Λούκας, καθώς και ο τραγουδιστής Αντώνης Κυρίστσης. Μαζί τους ηθοποιοί, μουσικοί, χορευτικά σύνολα και το πολυφωνικό "Ήνορο". Αυτό τον... ύμνο καρδιάς για την Ήπειρο συνέγραψε και σκηνοθέτησε ο Θάνος Ζήκας. Ξεδιπλώθηκε στην παράσταση, μέσα από θεατρικά και μουσικά και χορευτικά δρώμαενα η εσωτερική ζωή των Ηπειρωτών. Η δύσκολη πορεία, με τον καημό της ξενητειά…

Ο "Τσάμης", ο Παραπόταμος Θεσπρωτίας, το ιταλικό τηλεοπτικό συνεργείο, η αστυνομία...

Δηλώνει "Τσάμης" ένας Αλβανός πολίτης.  Και.. τόπο καταγωγής στο διαβατήριό του τον Παραπόταμο (παλαιά Βάρφανη) Θεσπρωτίας, που ήθελε να επισκεφτεί. Και παρά την απαγόρευση, τα κατάφερε με τη διαμεσολάβηση του ιταλικού καναλιού «Italia 1». Σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνή τύπου, αλλά και ηλεκτρονικών μέσων στην Ελλάδα, έγιναν κάποια γυρίσματα, προβλήθηκαν στην Ιταλία και δόθηκε η δυνατότητα στην Αλβανία να αναμοχλευθεί η θλιβερή προπαγάνδα περί "Τσαμουριάς", ενός θέματος που δυναμιτίζει τις ελληνοαλβανικές σχέσεις, καθώς είναι ανύπαρκτο, από οποιαδήποτε άποψη να το δει κανείς. Όλα τα έχει κρίνει η ιστορία. Οι λεγόμενοι "Τσάμηδες" δεν ήταν Αλβανοί, αποτέλεσαν θρησκευτική (μουσουλμανική)  μειονότητα, κάποιοι από αυτούς εγκλημάτισαν στα χρόνια της Κατοχής εναντίον του χριστιανικού στοιχείου του τόπου σε συνεργασία με τους κατακτητές, καταδικάστηκαν από ειδικό δικαστήριο, δημεύθηκαν οι περιουσίες, που τους είχαν παραχωρηθεί, και κατέφυγαν οικειοθελώς, αφού …

Το κρασί οινοποιείου στη Θεσπρωτία, που έφτιαξε οδοντίατρος, έχει διακριθεί διεθνώς!

Το κρασί οινοποιείου στη Θεσπρωτία, που έφτιαξε οδοντίατρος, έχει διακριθεί διεθνώς! Πρόκειται για το κρασί του οινοποιείου "Γιτάνη", που ίδρυσε στη Δάφνη Φιλιατών ο οδοντίατρος Σπύρος Μαρκατσέλης και είναι οικογενειακή επιχείρηση.  Με επιμέλεια και τεχνογνωσία, παράγεται σε περιορισμένο αριθμό από καλλιέργεια ποικιλιών αμπέλου ανώτερης ποιότητας, σε μια ορεινή περιοχή, με τις καλύτερες συνθήκες και εμφιαλώνεται  το κρασί "Μαρκατσέλη". Τα κρασιά του οινοποιείου "Γιτάνη", το κόκκινο και το λευκό, είναι πολυποικιλιακά, και σε όσους τα δοκιμάζουν αφήνουν, από την πρώτη στιγμή την καλύτερη εντύπωση. Ο Σπύρος Μαρκατσέλης, αν και οδοντίατρος, ασχολήθηκε με την παραγωγή κρασιού, καθώς η φύση τον... τράβηξε κοντά της και δικαιώθηκε απόλυτα ως προς το αποτέλεσμα. Αλλά ταυτόχρονα δείχνει και το δρόμο, σε περίοδο οικονομικής κρίσης, ότι μέσα μέσα από τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, είτε στον πρωτογενή τομέα είτε σε άλλη δραστηριότητα, μπορούν να οικοδομηθούν συνθ…

Ποἰημα-μήνυμα της εκπαιδευτικού Βασιλικής Παππά...

( Σ. Σ.: H εκπαιδευτικός Βασιλική Παππά,  υπεύθυνη του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσπρωτίας, έγραψε ένα μηνυματικό ποίημα, αφιερωμένο στον παππού της. Επέστρεψε στο παρελθόν, κοιτάζοντας προς το μέλλον, ανέπνευσε την αύρα, το φίλιο φως, τα αρώματα και τη λιτότητα των δύο αυτών προσώπων και απευθύνει σάλπισμα πνευστῶν, που ακούγεται ως ήχος παλμικός, υψώνοντας σαν πίδακες λέξεις με σημασία απροσμέτρητη. Με μια σφύζουσα ποιητική διατύπωση αφήνει να ξεχυθεί ένα μεγάλο συναίσθημα γιομάτο, υπερπλήρες, χωρίς κενά και δίχως απουσία, φανερό, τηλαυγές, ένα μεγάλο συναίσθημα της υπάρξεως, ένα μεγάλο συναίσθημα της ζωής.  *** Πετάνε οι δράκοι των παραμυθιών παππού; Ώρα να κάνουμε ταμείο..ώρα της μνήμης. Τα παραμύθια του παππού, έρχονται και ξανάρχονται ξεθωριασμένα..αλλά πολύ συχνά. Ιστορίες ενός χαμένου Παραδείσου και μιας αληθινής ζωής που έφυγε ανεπιστρεπτί.. Πού πήγε άραγε αυτή η ζωή; Έμεινε εκεί στο παρελθόν ή μετατέθηκε στο μέλλον; Το καλοκαίρι…