Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως από Έλληνες οι Τσιάμηδες έγιναν Τούρκοι Μουσουλμάνοι και στη συνέχεια αυτοαναγορεύτηκαν Αλβανοί!

Τι ήταν  οι Τσιάμηδες; Αυτό που  με βεβαιότητα αποδεικνύεται είναι πως δεν πρόκειται για αλβανικό φύλο ή αλβανική φυλή. Το λεγόμενο από τον Πουκεβίλ (Γάλλο πρόξενο στην Αυλή του Αλή πασά) ότι οι Τσιάμηδες προέρχονται από την παλιά αλβανική φυλή των Σάμεις, είναι αναληθές, γιατί τέτοιο φύλο (ή φυλή) δεν υπάρχει. Το όνομα Τσιάμης προέρχεται από παραφθορά του ονόματος του ποταμού Θύαμις (=Καλαμάς). Αυτό συνάγεται πρώτον
από τον τρόπο που προφέρεται η λέξη Τσιάμης από τους ίδιους αλλά και από το γεγονός ότι υπάρχει πανελληνίως διαδεδομένο δημοτικό άσμα που λέγει: «Ποταμέ, Τσιάμη, ποταμέ μου κ.λπ.». Οι αποκαλούμενοι, λοιπόν, Τσιάμηδες, ήταν ένα νοθογενές συνονθύλευμα πληθυσμών, ακαθορίστου φυλετικής προελεύσεως που κατοικούσε στις περιοχές Παραμυθιάς, Φιλιατών, Πάργας και Μαργαριτίου και σε μερικά χωριά του Δελβίνου. Η διαφοροποίησή τους από τον υπόλοιπο πληθυσμό έγινε σε δύο στάδια: Πρώτον, κατά τις αρχές του 18ου αιώνα ασπάστηκαν τον μουσουλμανισμό για να σώσουν τις περιουσίες τους. Γι' αυτό και ο Τσιάμης έγινε για το λαό συνώνυμο του ανειλικρινούς ανθρώπου (βλ. την έκφραση «Τσάμικος ταμπάκος»). Το δεύτερο στάδιο αφορά στη γλώσσα και στην εθνικότητα: ο αρχαίος γεωγράφος Στράβων αναφερόμενος στους πληθυσμούς των Ιλλυρο‐ηπειρωτικών περιοχών γράφει ότι μερικοί ήσαν δίγλωσσοι («Ένιοι και δίγλωσσοι εισι»). Οι Τσιάμηδες άρχισαν να μιλούν κυρίως την αλβανική μετά την κυριαρχία των Αλβανών μπέηδων (ιδίως επί Αλή πασά) στις νότιες ηπειρωτικές περιοχές. Χρησιμοποιούσαν όμως (και χρησιμοποιούν) και την ελληνική. Παρά την αλβανοφωνία τους είχαν συνείδηση τουρκική και όχι αλβανική. Και τούτο μέχρι το 1925‐26.     Μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους, η περιοχή Τσαμουριάς περιήλθε στην Ελλάδα. Στους Τσιάμηδες αναγνωρίσθηκαν δικαιώματα Έλληνα πολίτη. Γι' αυτό και αντέδρασαν στην προσπάθεια Ιταλίας και Αυστρίας που ήθελαν την υπαγωγή τους στο αρτισύστατο κράτος της Αλβανίας. Μια φράση από το Υπόμνημα που υπέβαλαν οι Τσιάμηδες της Θεσπρωτίας στη Διεθνή Επιτροπή Ελέγχου στις 6 Νοεμβρίου 1913 είναι ενδεικτική:
«Θα συμπολεμήσουμε με τ ʹ αδέλφια μας τους Χριστιανούς, μέχρις εσχάτων, για νʹ αποκρούσομε το ζυγό του αλβανικού κράτους και να διατηρήσουμε την ελευθεριά μας στην αγκαλιά της μητέραςμας Ελλάδας...». Η Ελλάδα παύει σιγά‐σιγά να θεωρείται «μητέρα» από τη στιγμή που το ελληνικό κράτος απαλλοτρίωσε τα τσιφλίκια των ισχυρών Τσιάμηδων και τα διένειμε στους ακτήμονες. Από τη δυσαρέσκεια αυτή επωφελήθηκαν οι Ιταλοί που με επιδέξια προπαγάνδα κατόρθωσαν να «πείσουν» τους Τσιάμηδες ότι δεν είναι Τούρκοι, όπως πίστευαν, αλλά Αλβανοί! Δηλαδή η «αλβανοποίηση» των Τσιάμηδων συντελείται εντός 10 περίπου ετών (1913‐1925). Μετά τη Συνθήκη της Λωζάννης (24 Ιουλίου 1923) που προέβλεπε την ανταλλαγή πληθυσμών μεταξύ Ελλάδος‐Τουρκίας, οι Τσιάμηδες εξαιρέθηκαν της ανταλλαγής, πρώτον διότι με το υπ. αριθμ. 2874/2 υπόμνημά τους της 18ης Φεβρουαρίου 1926 δηλώνουν ότι είναι Αλβανοί ως προς τη γλώσσα και την καταγωγή, Μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα, αλλά Έλληνες πολίτες!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι εικόνες των σπουδαστών/τριών του τμήματος φωτογραφίας στο Δημόσιο ΙΕΚ Ηγουμενίτσας εντυπωσίασαν το κοινό! (ΦΩΤΟ)

Zήλος και έμπνευση. Αντίληψη και στόχευση. Τέσσερα γνωρίσματα των σπουδαστών/τριών  του τμήματος "Τέχνη Φωτογραφίας" του Δημόσιου ΙΕΚ Ηγουμενίτσας, που οργάνωσαν έκθεση στο Πνευματικό Κέντρο “Πάνθεον”, με αφορμή την ολοκλήρωση της χρονιάς. Οι σπουδαστές/τριες έδωσαν τον εαυτό τους, μέσα από δημιουργικές ψυχικές διεργασίες, στα έργα τους, δύο του καθενός και της καθεμιάς εκτέθηκαν από το πλούσιο φωτογραφικό υλικό, που προέκυψε κατά την διάρκεια της κατάρτισης και το οποίο βλάστησε πάνω σε γόνιμο έδαφος. Αυτό το γόνιμο έδαφος το δημιούργησαν τόσο ο διευθυντής του ΙΕΚ Ηγουμενίτσας Ηλίας Μπούας, που στο χαιρετισμό του αναφέρθηκε στην προσπάθεια, που καταβάλλεται τα τελευταία χρόνια, ώστε το εκπαιδευτήριο να παρέχει το καλύτερο δυνατό μαθησιακό πλαίσιο, όσο και οι καθηγητές Αγαθοπούλου Άρτεμις, Ασωνίτης Πολυδεύκης, Βλάχου Αντιγόνη, Γκόη Σοφία, Ζωγράφος Φίλιππος, Κωσταδήμας Χαράλαμπος, Μπέλλου Βανέσα, Μπογιατζόγλου Αλεξάνδρα, Παπαδημητρόπουλος Παναγιώτης, Παπαλάμπρου Αντώνιος, Τζό…

Οι διχασμένοι Έλληνες ηττήθηκαν στις αλβανικές εκλογές, ανησυχητικό το ποσοστό των "Τσάμηδων"...

Νικητής και με διαφορά αναδείχθηκε στις Αλβανικές εκλογές ο Έντι Ράμα, σύμφωνα με τα πρώτα αποτελέσματα, που θα οριστικοποιηθούν τις επόμενες ώρες ή και ημέρες, ενώ η ελληνική μειονότητα είναι ηττημένη, αφού στο χώρο της επικράτησε κατά κράτος το Σοσιαλιστικό Κόμμα. Στο 55 % περίπου της ενσωμάτωσης των ψήφων από τα εκλογικά κέντρα, το Σοσιαλιστικό Κόμμα Αλβανίας  (PS) συγκεντρώνει 48,90% και 73 έδρες, ενώ το Δημοκρατικό Κόμμα (PD) 28,74% και 43 έδρες. Το Σοσιαλιστικό Κίνημα για την Ενσωμάτωση κερδίζει 14,70% και 19 έδρες, το Κόμμα των Τσάμηδων (PDIU) 4, 6% και 3 έδρες και το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (PSD) 0,72 και 1 έδρα. 
ΗΤΤΗΜΕΝΗ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ
Μήνυμα και μάλιστα επείγον για να μονοιάσουν επιτέλους οι Έλληνες στην Αλβανία και να πορευτούν ενωμένοι, μακριά από τακτικές και συμφέροντα, αποτελεί το εκλογικό αποτέλεσμα-καταπέλτης για την ελληνική μειονότητα. Στη Βόρειο Ήπειρο σάρωσε το κόμμα του Πρωθυπουργού Έντι Ράμα με 61% στην  περιφέρεια Αυλώνα-Αγίων Σαράντα και 54% στην περιφέρ…

Το εβδομαδιαίο Φιλιατιώτικο παζάρι και ο λάτρης και διαφημιστής του δημοσιογράφος Γιώργος Κώτσης...

Κάθε Πέμπτη, μα κάθε Πέμπτη, επί πολλά χρόνια τώρα, όλοι όσοι επισκέπτονται για ψώνια ή για ένα απλό σεργιάνισμα το εβδομαδιαίο Φιλιατιώτικο παζάρι,βλέπουν έναν συγκεκριμένο άνθρωπο, να αποτυπώνει φωτογραφικά, πολύ διακριτικά, αλλά και πολύ μεθοδικά ταυτοχρόνως, ανθρώπινες φιγούρες και δραστηριότητες. Με μια μικρή φωτογραφική μηχανή, "πιάνει" τα πάντα... Από τους μικροπωλητές έως το βολτάρισμα ανδρών

Ανάγκη να αναστηλωθεί το μοναστήρι της Βέλλιανης, όπου εορτάστηκε υπαίθρια το "Γενέλθιον του Προδρόμου" (ΦΩΤΟ)

Το μήνυμα από τον υπαίθριο εορτασμό, την Κυριακή 25 Ιουνίου (μία ημέρα μετά) του "Γενεθλίου του Ιωάννου του Προδρόμου", στο ερειπωμένο μοναστήρι της Βέλλιανης, όπου συγκεντρώθηκαν αρκετοί πιστοί, είναι ότι το ιστορικό μοναστήρι χρειάζεται άμεσα αναστήλωση. Η Επιτροπή Διάσωσης και Αποκατάστασής του, που αποτελείται από έξι άτομα, κάνει ό,τι μπορεί, προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά χρειάζεται οπωσδήποτε η εξεύρεση κονδυλίων από ευρωπαϊκά, κυρίως προγράμματα ή η ένταξη του έργου στο δημόσιο προϋπολογισμό.  Στον εξωτερικό χώρο του μοναστηρίου τελέστηκε όρθρος και θεία λειτουργία μετά αρτοκλασίας από τους ιερείς π. Ιωάννη Παππαδόπουλο, π. Δημήτριο Μαρτίνη και π. Νικόλαο Πέτσιο. Παρέστησαν η δήμαρχος Σουλίου Σταυρούλα  Μπραϊμη, η περιφερειακή σύμβουλος Θεσπρωτίας Αντιγόνη Φίλη, ο αντιδήμαρος Σουλίου κ. Μπάτσης  και οι δημοτικοί σύμβουλοι Δημήτριος Λώλος και Παναγιώτα Αλεξίου. Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας, οι διακόσιοι περίπου προσκυνητές ένιωσαν μια γαλήνη και πραότητα γεμάτες χ…

Θεσπρωτός επιχειρηματίας ενισχύει την τοπική αστυνομία!

Ο Θεσπρωτός επιχειρηματίας Παναγιώτης Τσαγκαλίδης, αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο της τοπικής αστυνομίας, την ενισχύει με διάφορες προσφορές. Πρόσφατα δώρισε στη Διεύθυνση Αστυνομίας Θεσπρωτίας δύο  σύγχρονους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, με τους οποίους επανδρώθηκαν τα γραφεία έκδοσης διαβατηρίων και ταυτοτήτων. Και παλαιότερα, είχε την ευαισθησία, να στηρίξει την προσπάθεια των αστυνομικών, βλέποντας και επιβραβεύοντας σ' αυτούς τον κοινωνικό ρόλο, που επιτελούν με σοβαρότητα και αποτελεσματικότητα. Και είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το γεγονός ότι πολίτες, στους δύσκολους αυτούς καιρούς, παίρνουν τέτοιου είδους πρωτοβουλίας και εκδηλώνουν την ουσιαστική συμπαράστασή τους προς τα σώματα ασφαλείας. Έτσι, ορθά επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Αστυνομικών Υπαλλήλων Θεσπρωτίας ότι "πράξεις σαν αυτές του κ. Τσαγκαλίδη μας γεμίζουν δύναμη και αυτοπεποίθηση για να συνεχίσουμε με την ίδια ένταση την προσπάθεια μας, καθώς μας δείχνουν ότι ο αγώνας που δίνουμε καθημερινά δεν περνά…

Αυθεντικός ερμηνευτής, επί πολλές δεκαετίες, δημοτικών τραγουδιών ο Θεσπρωτός Γιώργος Κούρτης

Αυθεντικός ερμηνευτής, επί πολλές δεκαετίες, δημοτικών τραγουδιών ο Θεσπρωτός (από το Πόποβο Παραμυθιάς) Γιώργος Κούρτης. Εξαιρετικά συμπαθητικός ως άνθρωπος και καταξιωμένος ως τραγουδιστής όχι μόνο τοπικά, αλλά και πανελλαδικά , τραγουδάει τον πόνο και τη χαρά της ζωής, τους καημούς, αλλά και την  ευτυχία των ανθρώπων. Και το κάνει, καταθέτοντας την ίδια την ψυχή του, γι' αυτό οι ερμηνείες του χαρακτηρίζονται ως γνήσιες. Η γνησιότητα, μαζί με την απλότητα, είναι από τα χαρακτηριστικά του στοιχεία, που τον ξεχωρίζουν κιόλας. Από κάθε άποψη είναι ορθή, αλλά και χρήσιμη η απόφαση του δήμου Ηγουμενίτσας να τον τιμήσει σε ειδική εκδήλωση την Τετάρτη 12 Ιουλίου.