Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το "Κιλελέρ" της Μουργκάνας, άγνωστο στο πανελλήνιο!

Ντοκουμέντο από τον ξεσηκωμό των αγροτών της ακριτικής περιοχής...
Τοπικά και περιορισμένα τιμήθηκε στο Κεφαλοχώρι (Γλούστα) Φιλιατών ο ξεσηκωμός των αγροτών της Μουργκάνας ενάντια στην τσιφλικοποίηση της περιοχής από τους ντόπιους αγάδες. Ενώ θα έπρεπε η εκδήλωση να έχει πανελλήνια διάσταση, μόνο φορείς της Θεσπρωτίας ενδιαφέρθηκαν. Ο αγροτικός ξεσηκωμός της Μουργκάνας, οφείλει να αναγωνριστεί πανελλαδικά. Το πρωί της Κυριακής 9 Αυγούστου 2015 τελέστηκε επιμνημόσυνη δέηση στο μνημείο του αγροτικού κινήματος, που βρίσκεται στον αϊ-Δημήτρη του Κεφαλοχωρίου Φιλιατών. Η εκδήλωση διοργανώθηκε από την
Ομοσπονδία Μουργκάνας, σε συνεργασία με τον Δήμο Φιλιατών και τον  Αγροτικό Συνεταιρισμό Θεσπρωτίας-Πρεβέζης, και στο πλαίσιό της πραγματοποιήθηκε ομιλία με θέμα «Τα μονοπάτια της Θεσπρωτίας» από τον Μιχάλη Πασιάκο, ενώ εκφωνήθηκαν σύντομοι χαιρετισμοί και έγιαναν καταθέσεις στεφάνων. Με την ευκαιρία φέρνουμε στο φως ντοκουμέντο για τον ηγέτη της επανάστασης των 16 χωριών Χρ. Χρηστοβασίλη. Όπως γράφει η εγγονή του Δροσιά Κατσίλα, ο Χρ. Χρηστοβασίλης "από τις αρχές του 1913 αναμίχθηκε στο ζήτημα των δεκαέξι χωριών της επαρχιας Φιλιατών (Τσαμαντά, Μπαμπούρι, Λειά, Γλούστα, Λίστα, Τσαρακλιμάνι, Κούτσι, Λεπτοκαρυά, Μπράνια, Λύκου, Ραβενή, Κόκκινο Λιθάρι, Μαλούνι, Κεραμίτσα, Λίμποβο, Κεραμίτσα καιτα εξαρτήματά τους Αχούρια Αγίων Πάντων, Φατήρι, Γολάς, Αράχωβα, Ζεϊνέλ, Βορτόπι, Ξέχωρο και Πόβλα). Αυτά τα χωριά μετά το θάνατο του Αλή πασά, από τον επόμενο πασά Εμίν, ως κεφαλαιοχώρια, δηλαδή ως ιδιοκτησία των κατοίκων τους, στους οποίους δόθηκαν και οιανάλογες σφραγίδες ως το 1866. Με την έκρηξη της Κρητικής επανάστασης, και την κατακραυγή που δημιουργήθηκε για τους Έλληνες υπηκόους της αυτοκρατορίας, δύο μεγάλες τουρκαλβανικές "φάρες" από τους Φιλιάτες, οι αγάδες Ντεμάτες και οι Σεϊκάτες, κατόρθωσαν να αναλάβουν, με τη συγκατάθεση του γενικού διοικητή Ιωαννίνων, τη φρούρηση των παραλίων απέναντι από την Κέρκυρα. Οι αγάδες σκέφτηκαν να επωφεληθούν και κατηγόρησαν τα δεκαέξι χωριά της επαρχίαςΦιλιατών και κάποια γειτονικά τους ότι έτρεφαν επαναστατικές διαθέσεις έναντι της Τουρκίας. Με αυτό τον τρόπο θέλησαν να τσιφλικοποιήσουν τα δέκα έξι χωριά, τα οποία έπρεπε πλέον να πληρώνουν φόρο υποτέλειας (κεσίμι) σε αυτούς. Οι κάτοικοι αρνήθηκαν. Τότε άρχισε μια σειρά διώξεων, απομακρύνσεων, εμπρησμών, βασανισμών, φυλακίσεων και φόνων για τους κατοίκους.
Μετά την απελευθέρωση οι αγάδες συνέχισαν να απαιτούν τον ίδιο φορο. Οι κάτοικοι εξοργισμένοι με το θράσος τους, ενώθηκαν και πραγματοποίησαν την πρώτη τους συνέλευση στη Γλούστα Φιλιατών, στις 29-7-1913, αναθέτοντας στο Χρηστοβασίλητη λύση του προβλήματός τους. Ο Χρηστοβασίλης έστειλε ένα υπόμνημα στο γενικό διοικητή Ηπείρου Γεώργιο Χρηστάκη Ζωγράφο, τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλοκαι τον υπουργό Εσωτερικών Εμμανουήλ Ρέπουλη, για να τους ενημερώσει. Οι αγάδες κατήγγειλαν τον Χρηστοβασίλη ως πρωταίτιο του κινήματος. Ο δε Ζωγράφος φοβούμενος ταραχές, σκέφτηκε να φυλακίσει το Χρηστοβασίλη. Ο επιθεωρητής της δικαιοσύνης Λ. Λουκάκος, όμως, τον απέτρεψε, γιατί ήταν της γνώμης πως η σύλληψη του Χρηστοβασίλη θα προκαλούσε έκρηξη του αγροτικού ζητήματος στην Ήπειρο.
Στη δεύτερη γενική συνέλευση, που έγινε στη Γλούστα στις 13 Σεπτεμβρίου 1913, οι κάτοικοι των δέκα έξι χωριών εξέλεξαν μια τριμελή επιτροπή από τους Χ. Χρηστοβασίλη, Δωρόθεο (αρχιμανδρίτη) και Νικόλαο Νίτσο, με πρόεδρο το Χρ. Χρηστοβασίλη.
Η ελληνική κυβέρνηση όχι μόνο αδράνησε στα αιτήματα των χωρικών, αλλά υπήρξαν και κάποιοι που θέλησαν και να τιμωρήσουν τους υπεύθυνους, όπως ο γενικός διοικητής Ηπείρου Αριστ. Στεργιάδης που τους απείλησε με τουφεκισμό.
Το θέμα λύθηκε τελικά στο Πρωτοδικείο Ιωαννίνων, στις αρχές του 1931, αλλά η κοινή γνώμη είχε ήδη αφυπνισθεί".

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ο "Τσάμης", ο Παραπόταμος Θεσπρωτίας, το ιταλικό τηλεοπτικό συνεργείο, η αστυνομία...

Δηλώνει "Τσάμης" ένας Αλβανός πολίτης.  Και... τόπο καταγωγής στο διαβατήριό του τον Παραπόταμο (παλαιά Βάρφανη) Θεσπρωτίας, που ήθελε να επισκεφτεί. Και παρά την απαγόρευση, τα κατάφερε με τη διαμεσολάβηση του ιταλικού καναλιού «Italia 1». Σύμφωνα με δημοσιεύματα του διεθνή τύπου, αλλά και ηλεκτρονικών μέσων στην Ελλάδα, έγιναν κάποια γυρίσματα, προβλήθηκαν στην Ιταλία και δόθηκε η δυνατότητα στην Αλβανία να αναμοχλευθεί η θλιβερή προπαγάνδα περί "Τσαμουριάς", ενός θέματος που δυναμιτίζει τις ελληνοαλβανικές σχέσεις, καθώς είναι ανύπαρκτο, από οποιαδήποτε άποψη να το δει κανείς. Όλα τα έχει κρίνει η ιστορία. Οι λεγόμενοι "Τσάμηδες" δεν ήταν Αλβανοί, αποτέλεσαν θρησκευτική (μουσουλμανική)  μειονότητα, κάποιοι από αυτούς εγκλημάτισαν στα χρόνια της Κατοχής εναντίον του χριστιανικού στοιχείου του τόπου σε συνεργασία με τους κατακτητές, καταδικάστηκαν από ειδικό δικαστήριο, δημεύθηκαν οι περιουσίες, που τους είχαν παραχωρηθεί, και κατέφυγαν οικειοθελώς, αφού…

Προγονικές μνήμες ξαναζωντάνεψε ο Θεσπρωτός Σ. Δημητρίου με την παρουσίαση του "Μείναμε εμείς..." σε Αθήνα, Κόρινθο και Πάτρα (ΦΩΤΟ)

Τη μνήμη των προγόνων του λαλεί μέσα από το βιβλίο του "Μείναμε εμείς" ο Θεσπρωτός Σωτήρης Λ. Δημητρίου, το οποίο, μετά την παρουσίαση, πριν καιρό, στην Ηγουμενίτσα, παρουσιάστηκε και στη Φυλή Αττικής,  στην Κόρινθο και στην Πάτρα. Μέσα από τις σελίδες του ιστορικού μυθιστορήματος ανατέλλει  ο σεβασμός για τον άνθρωπο. Πάνω από τη βία και το μίσος, προβάλλει, μέσα από παραδόσεις και ήθη, μια συνθήκη με το όραμα. Ένα μυστικό ποτάμι ζωής φέρνει από περασμένα, όχι όμως ξεχασμένα χρόνια, την ελευθερία στο πνεύμα του ανθρώπου. Πίστη στη μνήμη και στο όραμα είναι το αποκορύφωμα του βιβλίου, αυτές τις άσβηστες, τις αήττητες πηγές, πηγές, που δεν έχουν γραμμένους νόμους, αλλά κρατάνε την ψυχή πάνω από τη λήθη, μακριά από το ψεύδος. Η περιγραφή κυλάει χωρίς υπολογισμό, χωρίς υστερόβουλη σκέψη. Δεν χάνει ποτέ την αφετηρία, που την οδηγεί. 
ΣΤΗ ΦΥΛΗ
Στην εκδήλωση χαιρετισμούς απηύθυναν ο αντιδήμαρχος Φυλής Σπύρος Μπρέμπος, ο αντιπεριφερειάρχης Αν. Αττικής Πέτρος Φιλίππου, ο πρόεδρος της …

Ποἰημα-μήνυμα της εκπαιδευτικού Βασιλικής Παππά...

( Σ. Σ.: H εκπαιδευτικός Βασιλική Παππά,  υπεύθυνη του Κέντρου Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Θεσπρωτίας, έγραψε ένα μηνυματικό ποίημα, αφιερωμένο στον παππού της. Επέστρεψε στο παρελθόν, κοιτάζοντας προς το μέλλον, ανέπνευσε την αύρα, το φίλιο φως, τα αρώματα και τη λιτότητα των δύο αυτών προσώπων και απευθύνει σάλπισμα πνευστῶν, που ακούγεται ως ήχος παλμικός, υψώνοντας σαν πίδακες λέξεις με σημασία απροσμέτρητη. Με μια σφύζουσα ποιητική διατύπωση αφήνει να ξεχυθεί ένα μεγάλο συναίσθημα γιομάτο, υπερπλήρες, χωρίς κενά και δίχως απουσία, φανερό, τηλαυγές, ένα μεγάλο συναίσθημα της υπάρξεως, ένα μεγάλο συναίσθημα της ζωής.  *** Πετάνε οι δράκοι των παραμυθιών παππού; Ώρα να κάνουμε ταμείο..ώρα της μνήμης. Τα παραμύθια του παππού, έρχονται και ξανάρχονται ξεθωριασμένα..αλλά πολύ συχνά. Ιστορίες ενός χαμένου Παραδείσου και μιας αληθινής ζωής που έφυγε ανεπιστρεπτί.. Πού πήγε άραγε αυτή η ζωή; Έμεινε εκεί στο παρελθόν ή μετατέθηκε στο μέλλον; Το καλοκαίρι…

Βλάχοι της Αλβανίας: "Δεν είμαστε ξεχωριστή εθνική μειονότητα, είμαστε Έλληνες"...

Οι Βλάχοι της Αλβανίας, σύμφωνα με το νέο νόμο περί μειονοτήτων στη γειτονική χώρα, περιλαμβάνονται στις οκτώ αναγνωρισμένες μειονότητες, δηλαδή την Ελληνική, τη Σλαβομακεδονική, τη Βλάχικη (Vllahe/Arumune), τους Ρομά, τους Αιγυπτίους, τους Μαυροβούνιους, τους Σέρβους, τους Βόσνιους και τους Βουλγάρους. Ο πρόεδρος της Ένωσης Βλάχων Θανάσης Πότσης, εκτός των άλλων, αναφέρει ότι οι Βλάχοι στα Βαλκάνια έχουν ελληνική και ιλλυρικη καταγωγή, δεν αποτελούν ξεχωριστό έθνος και ζητούν να αναφέρονται ως γλωσσική μειονότητα και όχι ως εθνική. Μεταξύ άλλων τονίζει ότι με βάση τη σύνθεση του πληθυσμού στην Αλβανία, από εθνικής και πολιτιστικό-γλωσσικής οπτικής γωνίας, στη χώρα μας ιστορικά διακρίνονταν δύο κατηγορίες ομάδων, από τις οποίες , η πρώτη ομάδα απαρτίζεται από τις εθνικές μειονότητες,οι οποίες πράγματι, χαρακτηρίζονται από έναν αριθμό εθνικών γνωρισμάτων, που τις διακρίνουν από το υπόλοιπο μέρος του πληθυσμού, ενώ στη δεύτερη ομάδα μετέχουν οι διάφορες πολιτιστικό-γλωσσικές κοινότητες,…

Η Θεσπρωτή ηθοποιός Βάνα Μπάρμπα καθήλωσε το κοινό στην Ηγουμενίτσα με την ερμηνεία της...

Μέσα από  ποιητικό λόγο,  που εξέφραζε τα γνήσια και αυθεντικά βιώματά της και τα οποία ξετυλίχτηκαν πάνω στη σκηνή  ως φλογερό συναίσθημα, ως πόθος και πάθος για την πατρώα γη,   η Θεσπρωτή ηθοποιός (από το Ασπροκλήσι Φιλιατών) Βάνα Μπάρμπα, καθήλωσε το θεσπρωτικό κοινό στη μουσικοχορευτική παράσταση «ΗΠΕΙΡΟΣ… ΜΑΝΑ ΗΠΕΙΡΟΣ ‘‘Ευχαριστώμεν… Ηπειρώτες ευεργέτες’’», που ανέβηκε στην κατάμεστη αίθουσα του θεάτρου "Εστία" Ηγουμενίτσας την Δευτέρα16 Οκτωβρίου. Ένιωσαν οι θεατές τον παλμό της ηθοποιού, αφού λειτουργούσε δημουργικά πάνω στη σκηνή με το ψυχικό της πεδίο. Συμπρωταγωνιστικό ρόλο είχε ο κλαρινίστας Πέτρο Λούκας, καθώς και ο τραγουδιστής Αντώνης Κυρίστσης. Μαζί τους ηθοποιοί, μουσικοί, χορευτικά σύνολα και το πολυφωνικό "Ήνορο". Αυτό τον... ύμνο καρδιάς για την Ήπειρο συνέγραψε και σκηνοθέτησε ο Θάνος Ζήκας. Ξεδιπλώθηκε στην παράσταση, μέσα από θεατρικά και μουσικά και χορευτικά δρώμαενα η εσωτερική ζωή των Ηπειρωτών. Η δύσκολη πορεία, με τον καημό της ξενητειά…

Το κρασί οινοποιείου στη Θεσπρωτία, που έφτιαξε οδοντίατρος, έχει διακριθεί διεθνώς!

Το κρασί οινοποιείου στη Θεσπρωτία, που έφτιαξε οδοντίατρος, έχει διακριθεί διεθνώς! Πρόκειται για το κρασί του οινοποιείου "Γιτάνη", που ίδρυσε στη Δάφνη Φιλιατών ο οδοντίατρος Σπύρος Μαρκατσέλης και είναι οικογενειακή επιχείρηση.  Με επιμέλεια και τεχνογνωσία, παράγεται σε περιορισμένο αριθμό από καλλιέργεια ποικιλιών αμπέλου ανώτερης ποιότητας, σε μια ορεινή περιοχή, με τις καλύτερες συνθήκες και εμφιαλώνεται  το κρασί "Μαρκατσέλη". Τα κρασιά του οινοποιείου "Γιτάνη", το κόκκινο και το λευκό, είναι πολυποικιλιακά, και σε όσους τα δοκιμάζουν αφήνουν, από την πρώτη στιγμή την καλύτερη εντύπωση. Ο Σπύρος Μαρκατσέλης, αν και οδοντίατρος, ασχολήθηκε με την παραγωγή κρασιού, καθώς η φύση τον... τράβηξε κοντά της και δικαιώθηκε απόλυτα ως προς το αποτέλεσμα. Αλλά ταυτόχρονα δείχνει και το δρόμο, σε περίοδο οικονομικής κρίσης, ότι μέσα μέσα από τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, είτε στον πρωτογενή τομέα είτε σε άλλη δραστηριότητα, μπορούν να οικοδομηθούν συνθ…